
Het voornaamste probleem ligt bij een ‘mismatch’: Gladheidsbestrijding valt namelijk wel onder calamiteitenvrijstelling van de rij- en rusttijden, maar niet onder de bredere calamiteitenregeling van de Arbeidstijdenwet. Chauffeurs moeten na korte nachtelijke inzetten verplichte rust nemen, waardoor reguliere werkzaamheden overdag uitvallen. Dit leidt tot capaciteitsverlies en maakt de werkzaamheden steeds minder rendabel.
Daarnaast spelen er organisatorische uitdagingen. Denk aan late oproepen, toenemende handhavingsdruk van de ILT, een tekort aan chauffeurs en onduidelijkheid over de inzet van zzp’ers. Cumela vraagt daarom de minister om samen met Rijkswaterstaat, de Inspectie Leefomgeving en Transport en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in overleg te gaan om oplossingen te vinden. Alleen dan kunnen bedrijven deze cruciale winterdienst ook in de toekomst blijven uitvoeren.
“Als sector willen we graag onze bijdrage blijven leveren aan een veilige infrastructuur in de winter, maar de huidige regelgeving maakt dat steeds moeilijker,” zegt Leo de Boer, directeur van Cumela. “Zonder aanpassingen dreigt een tekort aan uitvoeringscapaciteit voor Rijkswaterstaat.”