Begeleiding en advies

Coronavirus en jouw bedrijf

Datum: 18 maart 2020
Laatst bijgewerkt: 23 januari 2024
Door: Jacqueline Tuinenga
Wat merk je als cumelabedrijf van de aangescherpte maatregelen rondom het indammen van het coronavirus? Mag je het boerenerf nog op? Zijn er regelingen om mij financieel te helpen? Het zijn allemaal vragen die we hier beantwoorden. Ook werken we de tekst steeds bij zodat je op de hoogte blijft van wat er speelt.

Dit artikel in 1 minuut

De ontwikkelingen rondom de aanpak van het coronavirus volgen elkaar in snel tempo op. Tegelijkertijd wordt er steeds meer bekend over de steun die het kabinet gaat geven aan ondernemers. Zo kwam dinsdag 17 maart naar buiten dat de werktijdverkorting vervangen wordt door het noodpakket. 

  1. Welke regeling vervangt de vervallen werktijdverkorting?
  2. De school van mijn kind is gesloten om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Heb nu toch recht op opvang?
  3. Mag ik als agrarisch loonwerker nog het boerenerf op?
  4. Stigas-tip: Hoe houd ik mijn bedrijf draaiende? Stel tijdig een noodplan op!
  5. Waar heb ik als zzp'er recht op? 
  6. Wat als ik te maken krijg met liquiditeitsproblemen?
  7. Kan ik uitstel van betalingen krijgen van de Belastingdienst?
  8. Wat kan ik als ondernemer doen als ik geen banklening of bakgarantie krijg?
  9. Wat zijn de mogelijkheden voor mij als kleine ondernemer?
  10. Is er een borgstelling voor mijn onderneming? 
  11. Wat is de BMKB-regeling en wanneer gaat de verruiming van die maatregel in?
  12. Waar en hoe kan ik met mijn bedrijf aanspraak maken op de BMKB-regeling?
  13. Kan ik mij als ondernemer verzekeren tegen de schade die ik loop door (de dreiging van) het coronavirus
  14. Gemeentelijke belastingen en heffingen
  15. Ik ben zzp’er en mijn kosten zijn hoger dan de inkomensondersteuning. Wat nu?
  16. Ik ben zzp’er en heb een bv. Val ik nu onder de tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud of kan ik inkomensondersteuning aanvragen?
  17. Corona-update pensioenpremie
  18. Tijdelijk lager 'gebruikelijk loon' voor DGA's

Veel werkzaamheden lijken gewoon door te kunnen gaan. Het advies vanuit Cumela blijft wel om bij twijfel over de te nemen stappen contact op te nemen met de opdrachtgever en te overleggen. 

1. Welke regeling vervangt de vervallen werktijdverkorting?
Een ondernemer die omzetverlies verwacht (minimaal twintig procent) kan bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen (maximaal negentig procent van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies). Het UWV gaat een voorschot verstrekken van tachtig procent van de gevraagde tegemoetkoming. Hierdoor kunnen bedrijven hun personeel blijven doorbetalen. Voorwaarde is dat er geen personeel ontslagen mag worden om bedrijfseconomische redenen in de subsidieperiode. Deze Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW) is de vervanger van de huidige regeling werktijdverkorting. Hiervoor kunnen bij SZW per direct geen nieuwe aanvragen meer voor worden ingediend. Aanvragen die al zijn gedaan, maar nog niet afgehandeld, zullen worden afgehandeld in de nieuwe regeling. Ondernemers kunnen de tegemoetkoming aanvragen voor een omzetdaling vanaf 1 maart. 

Dit is een verruiming van de regeling Werktijdverkorting. Nu wordt negentig procent van de loonsom voor een periode van drie maanden vergoed en vallen dus ook oproepkrachten en arbeidsovereenkomsten bepaalde tijd onder de regeling. Omdat de regeling ingaat per 1 maart, ongeacht de datum van de aanvraag, is de regeling niet meer afhankelijk van computersystemen.  Een andere verruiming is dat deze nieuwe regeling niet alleen geld voor het Coronavirus, maar ook voor andere omstandigheden waardoor omzetverlies is ontstaan, zoals stikstof of PFAS. Voorwaarde is dat de werkgever het loon doorbetaald. Voordeel voor de werknemers is dat hun ww-rechten niet worden gebruikt. Voordeel voor de werkgever is daardoor dat ook voor werknemers die nog geen ww-rechten hadden opgebouwd ook een vergoeding wordt gegeven. 

Meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/vraag-en-antwoord/aanvragen-werktijdverkorting-en-ww-uitkering-personeel

Klik hier voor meer informatie wanneer en hoe je de NOW aanvraagt.

2. De school van mijn kind is gesloten om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Heb nu toch recht op opvang? 
Om te weten te komen of je recht op opvang hebt moet eerst achterhaald worden of je werkzaam bent in de zogenaamde cruciale beroepsgroep. Daar vallen sowieso de mensen in de zorg onder maar ook iedereen werkzaam in de voedselketen. Een nieuwe toelichting op de cruciale beroepen in de voedselketen laat er geen twijfel over bestaan dat ook agrarisch loonwerk hieronder valt. Die stelt dat de voedselketen breed moet worden geïnterpreteerd: van boer tot bord. Inclusief veevoerproducenten, transport, mest uitrijders en toegang van arbeiders voor de oogst. Verder worden supermarkten expliciet genoemd, maar gezien de keuze voor een brede interpretatie vallen de ambachtelijke levensmiddelenwinkels ook onder deze categorie.

3. Mag ik als agrarisch loonwerker nog het boerenerf op?
Bij de Ondernemerslijn komen veel vragen binnen vanuit agrarische loonwerkers. Ook LTO is bezig met informeren van haar leden rondom de omgang met het coronavirus. Die stelt dat het goed is bij erfbetreders een vinger aan de pols te houden en de richtlijnen van de RIVM en de GGD te volgen. ZLTO heeft een crisisteam samengesteld. Die raadt onder meer aan om bij besmetting met het coronavirus contact met dieren te vermijden. "Coronavirussen komen ook voor onder dieren en kunnen bij vee ziekten veroorzaken." Er wordt nog onderzocht of het huidige virus ook dieren kan besmetten. Het huidige advies is daarmee vooral een voorzorgsmaatregel.
Wat zegt ZLTO verder over erfbetreders:

  • Het werk op en rond het boerenbedrijf gaat gewoon door (transport, aanvoer, afvoer, etc.).
  • Adviseurs of erbetreders die klachten hebben, zullen de afspraken en bezoeken bij de boer tot een minimum beperken.
  • ZLTO houdt vinger aan de pols bij erfbetreders.

4. Stigas-tip: Hoe houd ik mijn bedrijf draaiende? Stel tijdig een noodplan op!
Het is belangrijk te voorkomen dat essentiële werkzaamheden op jouw bedrijf stil komen te liggen als gevolg van de ziekte. Stel daarom tijdig een noodplan op! Breng in kaart welk werk echt door moet gaan en welke mensen hierbij betrokken zijn. Vragen waaraan je dan kunt denken zijn: Zijn er voldoende mensen die elkaar kunnen vervangen? Kun je zelf worden vervangen? Welk werk kan worden doorgeschoven naar de lange termijn? Is het mogelijk om bepaalde werkzaamheden thuis uit te voeren? Tref daarnaast voldoende hygiënische maatregelen. Lees in de "Toolbox: Hoe om te gaan met het coronavirus?" wat je medewerker kan doen. 

Hier vind je meer vragen vanuit ondernemers die de Rijksoverheid beantwoordt. 

5. Waar heb ik als ZZP'er recht op? 
Het kabinet stelt een tijdelijke, versoepelde regeling in om zelfstandig ondernemers, waaronder zzp’ers, te ondersteunen zodat zij hun bedrijf kunnen voortzetten. De regeling wordt uitgevoerd door gemeenten. Zelfstandigen kunnen voor een periode van drie maanden, via een versnelde procedure, aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensonderhoud. Deze vult het inkomen aan tot het sociaal minimum en hoeft niet worden terugbetaald. Er is in deze tijdelijke bijstandsregeling voor zelfstandig ondernemers geen sprake van een vermogens- of partnertoets. Ondersteuning volgens deze tijdelijke regeling is ook mogelijk in de vorm van een lening voor bedrijfskapitaal, tegen een verlaagd rentepercentage. De exacte inhoud van deze regeling komt op een later moment.

6. Wat als ik te maken krijg met liquiditeitsproblemen?
Bedrijven - en met name het mkb - kunnen in liquiditeitsproblemen komen als gevolg van het coronavirus en bredere economische effecten. Banken en andere financiers kunnen bedrijven helpen door tijdelijke verstrekking van een overbruggingskrediet of een ophoging van het Rekening Courantkrediet (RC-krediet). Ook opschorting van aflossingen van bestaande kredietlijnen is een mogelijkheid die financiers zelf kunnen treffen.

7. Kan ik uitstel van betalingen krijgen van de Belastingdienst?
Getroffen ondernemers kunnen eenvoudiger uitstel van belasting aanvragen. De Belastingdienst stopt de invorderingen dan direct. Dit geldt voor de inkomsten-, vennootschaps-, loon- en omzetbelastingen (btw). Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden betaald. Het is bovendien niet nodig meteen bewijsmateriaal mee te sturen. Daar krijgt de ondernemer langer de tijd voor.

De invorderingsrente die normaal gesproken ingaat na het verstrijken van de betalingstermijn wordt tijdelijk verlaagd van vier procent naar bijna nul procent. Dit geldt voor alle belastingschulden. Ook het tarief van de belastingrente gaat tijdelijk naar bijna nul procent. Deze verlaging gaat gelden voor alle belastingen waarop een belastingrente van toepassing is. Het kabinet gaat de belastingrente zo snel mogelijk aanpassen. 

Je kunt ook bijzonder uitstel van betaling aanvragen. Dit doe je nadat je een aanslag hebt ontvangen. Je moet een verklaring van een derde deskundige opsturen, binnen twee weken nadat je uitstel hebt aangevraagd. Een derde deskundige is bijvoorbeeld een externe consultant of financier, een brancheorganisatie of je eigen accountant. Uit de verklaring moet duidelijk blijken dat:

  • Er sprake is van bestaande betalingsproblemen.
  • De betalingsproblemen van tijdelijke aard zijn als gevolg van het coronavirus.
  • De onderneming levensvatbaar is. 

Het verzoek om uitstel (en de klaring van de deskundige) moet naar de Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC  Heerlen.

8. Wat kan ik als ondernemer doen als ik geen banklening of bankgarantie krijg?
Ondernemingen die problemen ondervinden bij het verkrijgen van bankleningen en bankgaranties kunnen gebruik maken van de Garantie Ondernemersfinanciering-regeling (GO). Het kabinet stelt voor het garantieplafond van de GO te verhogen van 400 miljoen naar 1,5 miljard euro. Met de GO helpt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) zowel het MKB als grote ondernemingen door het geven van een vijftig procent garantie op bankleningen en bankgaranties, minimaal 1,5 miljoen – maximaal 50 miljoen euro per onderneming. Het maximum per onderneming wordt tijdelijk verruimd naar 150 miljoen euro. Het kabinet committeert zich om alle garantieruimte te verstrekken die nodig is.
Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/garantie-ondernemingsfinanciering-go.

9. Wat zijn de mogelijkheden voor mij als kleine ondernemer?
Microkredietenverstrekker Qredits financiert en coacht een grote groep kleine en startende ondernemers, die via de bank vaak moeilijk aan financiering komen. Te denken valt aan ondernemers in de horeca, detailhandel, persoonlijke verzorging, de bouw en zakelijke dienstverlening. Qredits stelt een tijdelijke crisismaatregel open voor kleine ondernemers die geraakt worden door de coronaproblematiek. Zo wordt uitstel van aflossing aangeboden voor de duur van zes maanden en de rente gedurende deze periode automatisch verlaagd naar twee procent. Het kabinet ondersteunt Qredits voor deze maatregel met maximaal zes miljoen euro.

10. Is er een borgstelling voor mijn onderneming?
Voor de land- en tuinbouwbedrijven komt er een tijdelijke borgstelling voor werkkapitaal onder de regeling Borgstelling MKB-Landbouwkredieten (BL). Daarmee staat het kabinet borg voor de kredieten van agrarisch ondernemers. Het kabinet streeft ernaar om deze tijdelijke verruiming van de BL spoedig open te kunnen stellen.

11. Wat is de BMKB-regeling en wanneer gaat de verruiming van die maatregel in?
De verruimde borgstelling midden- en kleinbedrijf (BMKB) is operationeel vanaf 16 maart 2020. Met de regeling wordt het voor ondernemers makkelijker om (meer en sneller) geld te lenen bij bijvoorbeeld banken. Ondernemers kunnen de BMKB gebruiken voor overbruggingskrediet of de verhoging van hun rekening courant-krediet. Dat is het bedrag dat je rood mag staan.
Met de openstelling komt volgens het kabinet direct 300 miljoen euro ter beschikking van ondernemers die inkomsten of productie mislopen door het coronavirus. Aanvankelijk was het plan om de verruiming van de borgstelling eind maart open te stellen. De verruiming is onderdeel van het al eerder aangekondigde pakket maatregelen. Meer informatie over de regelingen vind je hier.
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) noemt de verruiming ‘essentieel voor de liquiditeit van kleinere ondernemers’. Daarbij noemt ze als voorbeeld horecaondernemers en hun toeleveranciers, reisbureaus en bedrijven die niet meer aan grondstoffen vanuit het buitenland kunnen komen. 

Meer informatie over de BMKB:


12. Waar en hoe kan ik met mijn bedrijf aanspraak maken op de BMKB-regeling?
Aanvragen van de regeling doe je niet zelf, maar je kunt een geaccrediteerde financier vragen van de regeling gebruik te maken. Meestal is dat de bank. De geaccrediteerde financiers staan vermeld op de website van RVO. Banken doen de aanmeldingen voor de verruimde BMKB bij RVO. Voor meer informatie bel je met het adviesteam van de Kamer van Koophandel op 0800 - 2117.

13. Kan ik mij als ondernemer verzekeren tegen de schade die ik loop door (de dreiging van) het coronavirus? 
Inkomsten: dat hangt van het type schade af. Het mislopen van inkomsten door het coronavirus is een bedrijfsschade. Bedrijfsschadeverzekeringen dekken echter alleen materiële schade, en daar is in dit geval geen sprake van, meldt het Verbond van Verzekeraars. 

Personeel: bij personeel is dat een ander verhaal. Als je personeel ziek thuis zit ben je verplicht loon door te laten betalen. Als je een verzuimverzekering hebt afgesloten, dekt deze de loondoorbetalingsverplichting. Is je werknemer door ziekte niet in staat te werken? Dan keert de verzuimverzekering uit, ongeacht om welke ziekte het gaat. Maar let op: als je werknemer om preventieve redenen in quarantaine moet blijven of een bepaald gebied niet mag verlaten, dan keert de verzekeraar niet uit. 

Persoonlijk: En jijzelf? Als je als ondernemer niet werkt omdat je niet besmet wil raken, of omdat je uit voorzorg in quarantaine zit of een bepaald gebied niet mag verlaten, dekt je arbeidsongeschiktheidsverzekering dat niet. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering dekt namelijk inkomensverlies als gevolg van ziekte of arbeidsongeschiktheid en daar is in deze situatie geen sprake van. Je krijgt wel een uitkering van je arbeidsongeschiktheidsverzekering als je ziek bent geworden door het coronavirus en daardoor niet kunt werken. 

14. Gemeentelijke belastingen en heffingen
Er zijn in diverse gemeente initiatieven om met de gemeentelijke belastingen en heffingen ondernemers en soms ook burgers te ontlasten. Als er recht is op een teruggave, wordt deze zo spoedig mogelijk uitbetaald. Aanslagen worden later verzonden en dwanginvorderingen worden stopgezet. Boeterentes worden niet in rekening gebracht. WOZ aanslagen hoeven de komende zes maanden niet te worden betaald. Bij liquiditeitsproblemen is het daarom raadzaam om contact op te nemen met je gemeente om te zien wat jouw gemeente heeft geregeld.

15. Ik ben zzp’er en mijn kosten zijn hoger dan de inkomensondersteuning. Wat nu?
De regeling van de overheid is geënt op de bijstand. De details worden nog uitgewerkt, maar het zal waarschijnlijk betekenen dat zzp’ers inkomensondersteuning tot bijstandsniveau kunnen krijgen. Zijn jouw kosten hoger dan kun je een lening aanvragen. De procedure voor een zogenoemde Bbz-lening is sterk vereenvoudigd, versneld en er geldt nu geen levensvatbaarheidstoets. Ook is uitstel van aflossingsverplichtingen mogelijk en zal er een langere rente gelden. 

16. Ik ben zzp’er en heb een bv. Val ik nu onder de tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud of kan ik inkomensondersteuning aanvragen?
De inkomstenondersteuning voor zzp’ers is een regeling onafhankelijk van de rechtsvorm waarin je onderneemt. Dga’s – dus zzp’ers met minimaal 51 procent aandelen in hun bv – kunnen hiervan ook gebruik maken. Of een ondernemer die in dienst is van haar/zijn bv ook gebruik kan maken van de tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud is nog niet duidelijk. We hebben navraag gedaan bij het ministerie van SZW.

17. Corona-update pensioenpremie
Een deel van de werkgevers in de agrarische en groene sectoren ondervindt gevolgen van het coronavirus en BPL Pensioen begrijpt dat je als werkgever nu veel aan je hoofd hebt. Maar zij vragen jou om, ook in deze tijd, rekening te houden met de betaaltermijnen. Lukt dat als gevolg van de corona-crisis niet? Dan kijkt BPL Pensioen graag samen met jou naar een passende oplossing. Colland Arbeidsmarkt volgt dezelfde lijn.
Neem contact met BPL Pensioen op. Bij voorkeur via mail: [email protected]. Heb je de afgelopen weken al een e-mail gestuurd? Dan ontvang je binnenkort bericht van BPL Pensioen.

18. Tijdelijk lager 'gebruikelijk loon' voor DGA's

Als de coronacrisis grote gevolgen heeft voor de omzet en liquiditeit van een bv, mogen de bv en aanmerkelijkbelanghouder gedurende 2020 tijdelijk een lager maandloon afspreken. Aan het einde van het jaar stel je het gebruikelijk jaarloon voor 2020 vast en vermeld je dit in de aangifte loonheffingen.  

Meer informatie
Heb je nog andere vragen of wil je meer weten over dit onderwerp? Op de website van het RIVM vind je meer informatie. Ook kun je met vragen terecht bij dit nummer: 0800-1351. Ook stelde VNO een manifest hierover samen

Wil je een gesprek met een medisch adviseur? Ook dat kan. Stigas maakt bekend dat Marilous Chaillet voor je klaar staat. Zij kan benaderd worden door te bellen naar: 06 - 51 05 42 13 of door te mailen naar: [email protected].  

Je kunt je vragen over het coronavirus en zakendoen stellen aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) per mail via: [email protected] of door te bellen naar: 088 042 42 42. Nog een paar andere handige websites zijn die van de Kamer van Koophandel en die van het ondernemersplein.