Alliance agri star

Conventioneel voldoet vaak prima

Datum: 14 april 2023
Laatst bijgewerkt: 14 april 2023
Door: Gert Vreemann
Het gros van de loon- en grondverzetbedrijven koopt conventionele banden, omdat die voor het meeste werk prima geschikt zijn. IF en VF komen pas in beeld bij specifieke inzet. Dat stelt Gerrit Vinkers, productspecialist voor Alliance bij Yokohama Off Highway Tires. De introductie van de nieuwe Alliance Agri Star II 800/70R38-trekkerband als grootste in de 70-serie past in dit plaatje.

Er zijn al heel wat vergelijkingsstudies gedaan over de voordelen van IF en VF ten opzichte van conventionele banden. Dat wil echter niet zeggen dat cumelabedrijven standaard dit soort banden monteren. Gerrit Vinkers, product- en veldspecialist van Yokohama Off Highway Tires (waar Alliance onder valt), is hier helder in. “Het merendeel van de loon- en grondverzetbedrijven zet de trekkers op conventionele banden”, zegt hij. Daarvoor voert hij heldere redenen aan. “De draagkracht van conventionele trekkerbanden is afgestemd op de huidige trekkers. Die voldoen dus in de praktijk aan de gestelde draagkracht bij veldwerk en transport”, aldus Vinkers. Daarvoor zijn er tussen bandenfabrikanten richtlijnen afgesproken. Daarna komt de werkelijke inzet. Vinkers wijst er ten eerste op dat een groot deel van het werk bij cumelabedrijven uit transportwerk bestaat, bijvoorbeeld het rijden met silage. “In dat geval zit je een groot deel van de dag op de weg en meestal onder relatief droge omstandigheden in het veld. Dat gaat prima met de range conventionele trekkerbanden”, zegt hij. Het geldt volgens hem nog sterker daar waar er transportwerk voor het grondverzet wordt verricht. “Die banden moeten niet te breed zijn en rijden voor een belangrijk deel op de weg. De klanten kiezen dan nog steeds veel voor de bekende 600- en 650-banden.

Een groot deel van het werk bij cumelabedrijven bestaat uit transportwerk, bijvoorbeeld het rijden met silage

Voor specifieke inzet

Pas wanneer het om specifieke inzet en belasting gaat, komen volgens hem de IF- en VF-banden in beeld. Deze Very High Flexion-banden met versterkte wangen hebben flink meer draagvermogen: de IF ruwweg twintig procent meer en de VF veertig procent. “Daar hebben wij de Agriflex IF- en Agriflex+ VF-series voor. Deze banden brengen zeker voordelen daar waar de bodem moet worden ontzien of waar gebruikers bij zware machines toch met acceptabele bandenspanningen willen werken”, zegt Vinkers. Daar zit volgens hem de clou. “We zien dat de VF-banden vooral worden toegepast bij de mestaanwending en specifiek veldwerk en daarnaast bij row crop-werk, waar smalle banden worden gecombineerd met hoge lasten. Denk aan de veldspuiten en meststrooiers met hoge banden.”

Vinkers wijst er dan wel op dat dit dan eigenlijk samen moet gaan met drukwisselsystemen. “We zien drukwisselsystemen steeds meer verschijnen op combinaties. Dan heb je het plaatje in combinatie met IF- en VF-banden op trekker en werktuig rond. In het veld kun je dan de gewenste lage spanning benutten en voor het transport de banden op een hogere spanning zetten voor minimale rolweerstand - voor een lager brandstofverbruik - en een langere levensduur”, zegt Vinkers. Dat laatste ziet hij als een must om kosten te besparen.

Band profiel

De Alliance 800/70R38 is de breedste in de Agri Star II-70 serie. Deze heeft het specifieke Stratified Layer Technology-profiel met een dubbel trapsgewijs opgebouwde nok. Na veertig procent slijtage wordt de nokvorm haakser, om zo bij een lagere nokvorm de tractie te behouden.

Onderbouwde resultaten

Vinkers wil daarmee niet zeggen dat de VF- en de IF-technologie geen voordelen brengen. “Ook wij hebben diverse praktijkonderzoeken gedaan en vergelijkingstests uitgevoerd. Daarin komt nadrukkelijk naar voren dat een VF-band op 0,8 tot 1,0 bar in combinatie met een drukwisselsysteem significant beter scoort in bodemverdichting dan dezelfde trekker op standaardbanden met de praktijkdrukken van ruim 2,0 bar.”

Voor het meeste allround werk kunnen de bedrijven prima toe met de conventionele band

Hij wijst erop dat hetgeen erachter hangt of moet worden getrokken dan ook moet passen. “In het verleden zag je het effect van trekkerbanden minder, omdat de werktuigen of kippers erachter vaak op hoge drukken van 3,0 bar en meer stonden. Met de komst van VF-implementbanden is deze situatie flink veranderd”, aldus Vinkers. Hij wijst nadrukkelijk op het onafhankelijke Deense veldonderzoek dat in 2021 werd uitgevoerd door het onderzoeksinstituut SEGES Innovation. Daarin is voor de maïsteelt het effect van VF in vergelijk met standaard vergeleken bij een trekker op Alliance 372 VF-banden met een drieassige tank-mestuitrijcombinatie met Alliance 389 VF-banden. De conventionele banden werden op 2,2 tot 2,5 bar (trekker) en 3,0 bar (mestuitrijcombinatie) gezet, terwijl de Alliance 372 VF op de trekker en de Alliance 389 VF op de bemester beide op 1,0 bar werden gezet. De insporing bedroeg bij de VF-banden 45 millimeter, tegenover 79 millimeter voor de conventionele banden. De wielslip was bij de VF-band 4,4 procent lager. De bodemverdichting in de ‘VF-bandensporen’ in de bodemzone van nul tot veertig centimeter was significant lager. De maïsopbrengst in de sporen op de ‘VF-bandenpercelen’ was ongeveer tien procent hoger, wat zich vertaalde in opbrengstverhogingen in maïs van tussen de 1,5 en 2,2 procent per hectare. Volgens Henning Sjørslev Lyngvig, een van de twee consultants veldtechnologie bij SEGES, zijn de voordelen van de Alliance 372 VF- en 389 VF-banden mogelijk nog groter. “Onder nattere omstandigheden zullen de effecten groter zijn”, zegt hij daarover. Ook wijst hij nog op de bijkomende brandstofbesparing vanwege de ruim vier procent lagere wielslip.

De nieuwe Alliance 800/70R38-band scoort vanwege zijn grote volume flink hoog in draagkracht

Hoge draagkracht

Vinkers beaamt de resultaten. “De IF en VF zijn prima voor wie veldwerk verricht en daarbij trekker en werktuig beide op circa 1,0 bar zet en voor het transport de druk verhoogt”, zegt hij. Hij geeft aan dat je dan wel de circa vijftien procent duurdere IF- en VF-banden koopt ten opzichte van conventionele banden en daar komt dan nog eens een drukwisselsysteem bij. Het gaat dan om serieuze investeringen, die cumelabedrijven volgens hem gericht doen voor specifieke werkzaamheden. “Voor het meeste allround werk kunnen de bedrijven prima toe met de conventionele band en dat is precies de reden dat Alliance ook deze series doorontwikkelt, waarbij de nieuwe Alliance 800/70R38 vanwege zijn grote volume flink hoog in draagkracht scoort.”