Enkele weken geleden reed ik over een dijk en kwam ik samen met een aantal andere auto’s achter een trekker met cirkelhark terecht. De trekkerchauffeur kon gezien de status van het wegdek, de geparkeerde auto’s en een aantal laag overhangende bomen niet veel harder rijden dan 25 km/u. Toen de chauffeur zag dat er achter hem inmiddels een kleine filevorming had plaatsgevonden, besloot hij aan de kant te gaan en alle auto’s te laten passeren, om vervolgens zijn weg te vervolgen.
Welk signaal geef je af als je aan de kant gaat en welk signaal geef je af als je niet aan de kant gaat?
Nu zit ik voor mijn werk regelmatig achter een landbouwvoertuig en vind ik dat niet altijd vervelend. Maar toch, de meeste mensen willen snel door en hebben het gevoel dat ze stilstaan wanneer ze achter een landbouwvoertuig rijden. Het is niet altijd mogelijk om met een landbouwvoertuig op een veilige manier aan de kant te gaan, maar in het kader van de verkeersveiligheid zette de actie van de trekkerchauffeur met zijn cirkelhark me wel aan het denken.
Over het algemeen wordt landbouwverkeer ervaren als groot, langzaam en zwaar materiaal. In een wat ouder provinciaal verkeersveiligheidsprogramma kwam ik zelfs de titel ‘Landbouwvoertuigen; een gevaar op de weg!’ tegen. Dat is nogal een uitspraak. Onderzoek toont aan dat in negentig procent van alle verkeersongevallen menselijk gedrag een rol speelt. Sterker nog, in de helft van alle ongevallen is het de enige oorzaak! Het gedrag speelt dus een sleutelrol in het verminderen van het aantal ongevallen en dus ook in een algemene verbetering van de verkeersveiligheid. Je werkt samen aan een verkeersveilige of verkeersonveilige situatie: we zijn aan elkaar en de verkeersregels overgeleverd. Maar zou ons rijgedrag ook nog positief kunnen bijdragen aan het imago? Ik denk van wel en ik ben van mening dat we als werkgever onze rol daarin ook serieus moeten nemen. Een gevoel van (on)veiligheid is immers ook onlosmakelijk verbonden met het imago.
Stel, je zit op de kraan of de trekker en je hebt een aantal auto’s achter je rijden die er op een bepaald moment prima voorbij zouden kunnen als je aan de kant zou gaan. Welk signaal geef je af als je aan de kant gaat en welk signaal geef je af als je niet aan de kant gaat? Het zijn de kleine dingen die soms een groot verschil maken, juist in het verkeer. Kleine dingen goed doen, is een stap om grote dingen beter te doen.
Wil je meewerken aan een verbetering van de verkeersveiligheid én het imago van landbouwverkeer? Denk in het verkeer dan eens wat vaker aan de ander. Dat maakt het onderweg naast veiliger ook nog eens een stuk gezelliger en misschien gaat je medeweggebruiker, in een andere situatie, dan ook wat eerder voor jou aan de kant.
