Column - Overdenking tussen kerst en nieuwjaar

Datum: 22 december 2021
Laatst bijgewerkt: 24 december 2021
Door: Ad Karelse
Wat een jaar! Het is voorbij gevlogen en het lijkt erop dat we het niet eens zo slecht gedaan hebben, maar wat een energie heeft het gekost. Volgend jaar ga ik het echt anders doen. Dan ga ik aan mijn bedrijf werken in plaats van in mijn bedrijf. Maar volgend jaar ….. dat is over anderhalve week.

Ik ben moe. Natuurlijk hebben we ook last gehad van alle gedoe over corona, het stikstofbeleid en alle onzekerheden, ergernissen in de politiek en de samenleving, maar eigenlijk zijn we daar qua werk nog wel aardig door heen gerold. En ook over ziekte onder de medewerkers mogen we eigenlijk niet klagen.

Maar ik ben het zat om altijd maar de verantwoordelijke te zijn. 

Ik heb ooit voor het vak gekozen, maar ben de lat voor mezelf hoger gaan leggen. Blijkbaar deden we ons werk goed, kregen meer klanten en vervolgens ook meer personeel. Op zich best mooi en ook een uitdaging. Het bedrijf verder doorbouwen gaf ook zeker voldoening, maar ik heb het gevoel nu in een soort impasse te zitten.

Twintig man die ik voortdurend bezig moet houden, klanten die nooit tevreden lijken te zijn, net als de bank trouwens, om nog maar te zwijgen over alle gekkigheid die onze overheid bedenkt. Ik moet het anders gaan doen. Weer bouwen aan mijn bedrijf, weer genieten van het ondernemen.

Maar hoe kom ik uit deze spiraal?
Na de kerstvakantie ga ik een afspraak plannen met een adviseur van Cumela Advies. Gewoon eens tegen elkaar aanpraten en uitzoeken hoe ik meer grip op mijn werk kan krijgen.

Maar ik moet ook zelf weten wat ik wil. Waar ben ik goed in en waar word ik blij van? Als ik nu eens een lijstje maak met alles wat ik gemiddeld in een week doe? Dan zet ik bij elke activiteit een plus of een min. Kijken wat er over blijft.

Zijn er mensen in het bedrijf waar ik meer aan kan overlaten?

Weet ik trouwens wel wat mijn medewerkers mooi vinden om te doen? Eigenlijk moet ik van hen ook zo’n lijstje hebben. Ik moet veel beter kunnen inschatten wat hen motiveert. Het is al lastig zat om goede mensen te vinden. Dan moet ik er wel voor zorgen dat ik de medewerkers die ik heb ook voldoende kan bieden en dat ze met het bedrijf kunnen meegroeien.

En onze klanten dan? Zijn die allemaal tevreden over ons? Het lijkt me wel, anders hadden ze wel een ander gebeld. Maar toch…

Andersom: Ben ik tevreden over onze klanten? We hebben altijd geknokt voor iedere klant; nooit nee verkopen, maar zijn we soms niet te bang om een klant te verliezen? We hoeven het toch niet iedereen naar ’t zin te maken. Eigenlijk moet ik eens goed kijken welke klanten bij ons passen; met welke klanten hebben we een win–win-samenwerking? Ik ga ook een lijstje van de klanten maken met plusjes en minnetjes. Klinkt wel arrogant hé! Toch ga ik het doen.

Ik moet beter voor mezelf in beeld krijgen waar wij goed in zijn en welke klanten of opdrachten daarbij passen. Stel dat ik ons bedrijf nu volledig van nul af zou opzetten. Hoe zou dat er dan uitzien? Wat kan ik allemaal nog meer verbeteren, vergeleken met hoe het nu gaat? Dat lijkt me een mooie opdracht voor mezelf en daar ga ik de komende weken mee aan de slag.

Maar nu eerst de oliebollen en genieten van het samen zijn met de familie, want dat is nog belangrijker dan het bedrijf.

Tekst: een fictieve klant van Cumela Advies.

Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen. Hopelijk spreken we elkaar in 2022.