Column - "Nieuwe ontwikkelingen"

Datum: 8 januari 2024
Laatst bijgewerkt: 9 januari 2024
Door: Arjan Reitsema
Voor sommigen is het echt een droom: instappen in een zelfrijdende auto en op de plaats van bestemming weer uitstappen. Vooral als je dan onderweg ook nog lekker je werk kunt doen. Toch gaat de sjeu van het autorijden er dan wel af, vind ik zelf als liefhebber van autorijden.

Juist onze bedrijven steken hun nek uit om te zien of de machines het waar kunnen maken en of ze goed inzetbaar zijn

Hoe kijken we in onze sector naar nieuwe ontwikkelingen? Ik spreek veel ondernemers die het niet hardop durven zeggen, maar het nog helemaal niet zien zitten met elektrificeren of werken op waterstof. Ze stellen mij de vraag: “Waarom moeten wij dit als eerste doen, terwijl er nog machines op de wereld worden gemaakt met Stage nul? Kunnen we die niet eerst op Stage IIIb of IV krijgen?”

Daar heb ik helaas geen antwoord op. Dat ligt buiten mijn cirkel van invloed, maar ik denk er wel over na. Wat is het achterliggende doel? Als je de complete levenscyclus van een trekker of kraan neemt, wat is dan beter voor het milieu? Stage V of toch elektrisch? We vragen hier als Cumela nadrukkelijk aandacht voor. Beloon ook eens bedrijven die investeren in nieuw materieel dat aan de jongste milieunormen voldoet. Uiteraard kan dat ook een elektrische kraan of shovel zijn.

Gelukkig heeft onze sector pioniers die al met elektrische machines bezig zijn. Ze passen in onze traditie, waarbij juist onze bedrijven hun nek uitsteken om te zien of de machines het waar kunnen maken en of ze goed inzetbaar zijn, of het nu gaat om de eerste zelfrijdende bietenrooier of om de sleepslangbemester. Daar kunnen we alleen maar respect voor hebben. Mijn oproep is daarom dat de overheid vertrouwen moet hebben in de gemiddelde mkb-ondernemer, die vroeg of laat echt wel instapt. Bovendien moet de infrastructuur ook op orde zijn. Respecteer ook dat er ondernemers zijn die het graag aan anderen overlaten om de eerste ervaring op te doen voor ze ook investeren in - in dit geval - een elektrische machine.