De tarievenoorlog, hoe schadelijk ook voor Europa of de BV Nederland, geloof ik wel even. Eerst maar eens zien hoe heet de soep echt wordt gegeten. En dan nog: ik geloof niet dat we als sector nu zo direct afhankelijk zijn van de Amerikaanse import of export. Indirect natuurlijk wel: als opdrachtgevers niezen, zijn wij ook verkouden.
Het acute probleem zit in het Oosten. De Russische oorlogseconomie draait op volle toeren. Bij een akkoord in Oekraïne werkt dat eerder stimulerend voor Rusland dan ontmoedigend. Wat als de Russen doorlopen naar een andere grens? Een Navo-grens. Dan zijn we direct via artikel 5 van het Navo-verdrag in een oorlog betrokken. Dit is een reëel scenario bij de Baltische staten.
Het is dus niet voor niets dat sinds de kerst wij allen meerdere keren per week door de overheid worden opgeroepen om weerbaar te zijn. Die oproep geldt echter niet alleen voor ons als burgers, maar ook voor ons als bedrijven en als sector. Zijn we dat?
Op dit moment liggen er drie scenario’s in Den Haag:
- Internet en telecom liggen er 72 uur uit. Geen IT, telefoon, RTK-GPS en pinbetalingen.
- De elektriciteit ligt er 72 uur uit. Naast de logische dingen (zoals geen verwarming) geen diesel tanken, geen supermarkten, op zeker moment geen drinkwater et cetera.
- Beroep op artikel 5: oorlogsbijstand, met consequenties voor de zorg, medicijnen, logistieke ketens, vertrekkende arbeidsmigranten en medewerkers et cetera. Paniek.
Nu al sorteert de overheid op veel punten voor. Zo hebben bij het onderhoud van infra west-oost-routes bijvoorbeeld voorrang.
Vanuit de overheid wordt met veel branches gesproken over de situatie, zo ook met Cumela. We bereiden ons nu voor en komen met een verenigingsplan. Een vraag is daarbij ook: wat hebben wij als branche te bieden? Denk aan zwaar materieel. Als het moment daar is, zullen wij onze bijdrage leveren, zoals we dat goed kunnen en gewend zijn als cumelaondernemers.
Voor nu is de vraag aan deze ondernemers: is je bedrijf in staat om 72 uur goed te functioneren zonder stroom, internet en telecom? Wat kan er misgaan? Moet je ergens in investeren om problemen voor te zijn? En denk breder dan je eigen bedrijf, maar ook aan het thuisfront van de medewerkers en zakelijke relaties om je heen. Houd ons op de hoogte van je punten, wensen en ideeën. Weerbaar zijn doe je namelijk samen.
Leo de Boer
Algemeen directeur Cumela