claas jaguar 2025

Claas Jaguar flink doorontwikkeld

Datum: 30 oktober 2024
Laatst bijgewerkt: 30 oktober 2024
Door: Gert Vreemann
Een V-Flex-hakseltrommel, een nieuwe pick-up en CSPS-analyse op het perceel zijn de meest opvallende vernieuwingen die Claas doorvoert op de Jaguar-hakselaars. Met een groot aantal nieuwe technologieën zet de Duitse fabrikant weer stappen. Verder werd de gewasstroom geoptimaliseerd en werd de aandrijving verbeterd. Ook kwamen er nieuwe bedieningsfuncties.
claas jaguar 2025

Vanaf nu is naast de bekende V-Classic- en V-Max-hakseltrommels de V-Flex als optie leverbaar voor de Jaguar 900/900 Terra Trac-series. Dankzij een geoptimaliseerde V-hoek en nieuwe V-Flex-messen loopt die soepeler, produceert hij minder geluid en zorgt hij voor een grotere doorvoer. Met name bij haksellengtes boven de twaalf millimeter wordt volgens Claas duidelijk een gelijkmatiger gewasstroom tot stand gebracht. Vanwege de stevigheid van de messen in combinatie een drievoudig geschroefde constructie kan met een kleinere afstand van het tegenmes worden gewerkt. De nieuwe messen van de V-Flex hebben een snijhoek van tien graden en zijn met een 23 millimeter dikke coating extra slijtagebestendig. 

claas hakselaar messenkooi

De V-Flex-trommel is leverbaar in uitvoeringen met 20, 24, 28 of 36 messen. Voor meer haksellengtes kan de V-Flex-trommel ook met een halve of een derde messenset of zelfs volledig met halve messen worden uitgevoerd. Daarmee zijn haksellengtes van minimaal 3,5 tot maximaal 53 millimeter mogelijk. Alle messentrommels kunnen in combinatie met een MCC Classic-, MCC Max- of MCC Shredlage-korrelkneuzer worden gebruikt. De messen zijn leverbaar als gras- en maïsmessen.

Claas heeft ook de bedieningsvriendelijkheid van de slijpinrichting herzien. Naast de bedieningsopties ‘Messen slijpen‘ en ‘Afzonderlijk instellen van het tegenmes’ is er als optie de combinatie van messen slijpen en instellen van het tegenmes bij van tevoren vastgelegde slijpcycli. Dit is in één minuut uitgevoerd met één vingertop op de Cebis. Ook het op sensoren gebaseerde instellen van het tegenmes zelf is verder geoptimaliseerd. Voor alle processen worden nu op de Cebis bovendien de tijd, de toestand en een gevisualiseerd verloop weergegeven. Zoals gebruikelijk kan het slijpinterval van tevoren tijdsafhankelijk of aan de hand van de door Quantimeter opgenomen gegevens van de doorvoer worden geprogrammeerd. 

Voor de MCC Classic-korrelkneuzer met zaagtandprofiel en de MCC Max met ringsegmenten is het toerentalverschil nu verhoogd van dertig naar veertig procent. De MCC Classic is nu bovendien als optie leverbaar met 190 zaagtanden om bijvoorbeeld kleine zaden te kneuzen. De MCC Classic is bovendien leverbaar met een fijne vertanding. Dankzij het grotere onderhoudscompartiment kan de korrelkneuzer-module eenvoudiger worden in- en uitgebouwd.

claas hakselaar korrelkneusintensiteit

De CSPS-waarde (Corn Silage Processing Score oftewel kneusintensiteit) vaststellen kon tot nu toe kon dit alleen in een laboratorium. Met een app in Claas connect is de CSPS-waarde nu binnen een paar minuten tijdens het hakselen beschikbaar. Om deze waarde te bepalen, wordt een monster van een liter hakselmateriaal verzameld en in vijf afzonderlijke monsters verdeeld op een blauwe, plastic A4-tray die met de testkit wordt meegeleverd. Vervolgens worden de monsters met een smartphone gefotografeerd. Deze beelden worden voor analyse naar een server verzonden, die binnen een paar minuten de resultaten terugstuurt naar de smartphone. 

pick up Claas hakselaar

Bij de Pick Up 300 is voor een gelijkmatiger doorvoer de vijzel in het midden voorzien van vier schuin ten opzichte van elkaar geplaatste transportschoepen. De vlakke of getande afdekkings- of slijtagelijsten van de transportschoepen kunnen eenvoudig worden verwisseld. Het stofnet dekt nu de volledige werkbreedte van de pick-up af en kan voor onderhoudswerk in één deel naar achteren worden gedraaid.

 Claas hakselaar , gras hakselen

Ook nieuw is de Carraro-achteras met negen ton draagvermogen en tiengaats velgen, waarbij bij de Power Trac-uitvoering de vierwielaandrijving onder belasting kan worden ingeschakeld. Bij de standaardas kan het spoor met behulp van spacers 460 millimeter worden verbreed en bij de Power Trac-as voor vierwielaandrijving 620 millimeter. Een chauffeur hoeft voor het vullen van wagens bij Auto Fill nu alleen maar dubbel te klikken op de CMotion-rijhendel om de functie ‘Automatisch wagen wisselen‘ te activeren. De uitwerpklep gaat dan heel snel naar een eerder opgeslagen stand, zodat er met minimaal verlies naar een andere wagen kan worden overgeschakeld.