Waterwerk

Certificering klein drijvend materieel en koppelpontons

Datum: 6 mei 2020
Laatst bijgewerkt: 6 mei 2020
Door: Nico Willemsen
Sinds 1 januari 2019 is een binnenvaartcertificaat verplicht. Dat geldt voor álle drijvende werktuigen en voor grote pleziervaartuigen. Ook een samenstel van koppelpontons met daarop een werkinstallatie wordt gezien als certificaatplichtig drijvend werktuig. Keuring van materieel van vóór 2009 volgens de overgangsbepaling “geen klaarblijkelijk gevaar” verloopt naar wens. Er zijn echter helaas nog steeds praktische problemen bij de certificering van materieel dat sinds 2009 in de vaart is genomen en bij nieuwbouw.

Cumela heeft het afgelopen jaar voor deze problemen veelvuldig aandacht gevraagd bij het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (Min I&W) en bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT). Hoewel we nog niet tevreden zijn over de vorderingen die we daar maken wordt het wel tijd het laatste nieuws hierover te delen. Gelukkig is er ook goed nieuws over koppelpontons te melden.

ILenT weigert ontheffing en verlangt wetswijziging van Min I&W
Voor kleine drijvende werktuigen (<20 m1 & < 100 m3) van na 2009, gebruikt in zone 4 wateren, zijn in de binnenvaartregeling in bijlage 3.12 uitzonderingen opgenomen t.o.v. het groot drijvend materieel. Bij de inspectie van de huidige veelzijdige vloot blijkt deze uitzonderingslijst echter toch nog niet afdoende. Daarom vragen inspecteurs van de keuringsinstanties bij ILenT daarvoor namens de ondernemers een ontheffing aan. Een legitiem instrument overigens omdat de enorme diversiteit aan technische oplossingen bij klein drijvend materieel simpelweg nauwelijks tot in de laatste details in wet- en regelgeving is te vangen. ILenT weigert echter structureel ontheffingen te verlenen. In een brief aan de aanvrager verklaren zij dat hiervoor een wetswijziging nodig is en dat men in afwachting is van het Ministerie van I&W en de branche om hiervoor maatregelen te nemen. Wel verklaart ILenT dat de drijvende werktuigen tot nader order in de vaart mogen blijven. Maar daarmee is het probleem natuurlijk nog niet opgelost. De ondernemers hebben hierdoor namelijk  geen geldig certificaat. Ook fabrikanten lopen tegen dezelfde problemen op. Daardoor zijn zelfs nieuwe drijvende werktuigen officieel nog niet goedgekeurd. Hoewel Cumela al geruime tijd dringend aandacht vraagt voor dit probleem zijn verschillende oorzaken er debet aan dat dit bij ILenT en Min. I&W nog niet de prioriteit heeft gekregen die het verdient. Recent heeft een medewerker van ILenT ons persoonlijk toegezegd dat er spoedig vorderingen mogen worden verwacht op dit dossier. Wat Cumela betreft heeft het de voorkeur dat bijlage 3.12 wordt uitgebreid met de meest voorkomende ontheffingsaanvragen. De drie keuringsinstanties hebben samen een uitstekend en goed onderbouwd overzicht van de praktische maatregelen welke aan deze bijlage toegevoegd zouden mogen worden. Dat vergt inderdaad een wetswijziging maar is structureel de beste oplossing met de minste administratieve rompslomp voor de ondernemers. Dat neemt niet weg dat ook een ontheffingsaanvraag nodig blijft. Omdat in de cumelasector gewoonweg steeds nieuwe technische oplossingen bedacht zullen worden. Cumela heeft aan ILenT en het Ministerie verzocht ook de fabrikanten van nieuw drijvend materieel te betrekken bij het vervolgoverleg. Wij hopen je spoedig concreet te melden wat we hebben bereikt. Wordt vervolgd!


Tien jaar uitstel voor koppelpontons van 2,5 mm
Kleine koppelbare pontons (<20 m1, <100m3) zijn op grond van hun afmetingen op zichzelf niet certificaat plichtig. Wél; zodra ze als ‘configuratie’ aan elkaar worden gekoppeld en er een werkinstallatie (bijv. graafmachine of aggregaat) op wordt gezet. Dan is het ongeacht de afmeting een drijvend werktuig en dus certificaat plichtig. In de cumelasector zijn nog steeds veel zgn. “NATO-pontons” in omloop. Oude pontons gemaakt van een extra sterke staalsoort waarvan de plaatdikte dunner is dan de in de Binnenvaartregeling voorgeschreven 3 mm. Deze pontons bevinden zich doorgaans nog steeds in een prima technische staat. Cumela heeft met succes gepleit voor een verlenging van het gebruik van deze pontons. Onder de volgende voorwaarden:

  • alleen in zone 4 wateren binnen Nederland;
  • de staat van onderhoud van het ponton is goed;
  • fysiek niet te inspecteren ruimten zijn luchtdicht afgesloten;
  • in bodem- en zijbeplating zijn geen dubbelplaten aangebracht;
  • plaatdikte is niet minder dan 2,5 mm;
  • reparaties met gelijkwaardige staalsoort die voldoet aan de minimum eisen voor plaatdikte.

Dit is met terugwerkende kracht voor tien jaar ingevoerd en daarom geldig tot 30 december 2028.
Meld dus ook uw configuratie van koppelpontons ter keuring aan bij één van de drie keuringsinstanties. Zie de instructie in bijlage voor meer informatie.


Keuringsinstanties: