Meer ruimte in keuringscapaciteit
Zeven jaar geleden begon het certificeren van klein drijvend materieel, zoals maaiboten, koppelpontons en pontons met kranen. In korte tijd werd toen veel materieel gekeurd. Nu die groep aan herkeuring toe is, ontstond opnieuw een flinke piek in de belasting voor de keuringsinstanties.
Door de verlenging van de termijn wordt de keuringsdruk beter gespreid. Dat is goed nieuws, want de keuringscapaciteit is beperkt. De ILT geeft aan dat het risicoprofiel van deze vaartuigen laag is. Daarom is een langere termijn verantwoord én kan de beschikbare capaciteit beter worden ingezet voor vaartuigen met een hoger risico.
Cumela juicht besluit toe
Cumela heeft de afgelopen tijd regelmatig contact gehad met ILT over de keuring van klein drijvend materieel. We wisten al geruime tijd dat deze verlenging werd overwogen en hebben dit actief ondersteund. Het heeft wat langer geduurd dan verwacht, maar we zijn blij dat het besluit nu officieel is genomen.
Voor de sector betekent dit dat er meer spreiding in de keuringsmomenten komt en de administratieve lasten afnemen. Cumela vindt het positief dat ILT hiermee gehoor geeft aan de wens vanuit de branche om de keuringsdruk te verlichten.
Wat betekent dit voor jou?
De verlenging betekent dat certificaten voortaan maximaal tien jaar geldig kunnen zijn, mits uit het periodieke onderzoek blijkt dat de staat van het vaartuig dit toelaat. We verwachten dat de certificerende instanties hun klanten hierover zelf zullen informeren.
Heb je vragen over jouw situatie? Neem dan contact op met jouw eigen certificeerder.
Certificerende instanties
- Bureau Scheepvaart Certificering (BSC) T. 085 029 05 21
- Nederlands Bureau Keuringsdienst Binnenvaart (NBKB) T. 010 302 20 50
- Register Holland T. 0521 74 40 16