Dat Wim van Breda op zoek moest naar een vervanger voor de succesvolle Vredo Kantonnier is algemeen bekend. Dat dit nog niet zo eenvoudig op te lossen is, is ook bekend. Wim van Breda heeft dat opgepakt met de BreTrac 1.0, die in 2018 werd gelanceerd. Er was toen nog niet de intentie om deze in productie te nemen, omdat deze combinatie werkte met een getrokken aanhanger. Nu is het zo ver dat de BreTrac zoals hij is bedoeld, dus met opgebouwde kipper, klaar is. De basis is een DAF CF 400 4x2-truck met een 330 kW (449 pk) Paccar MX 11-motor in combinatie met een twaalftraps automatische transmissie van Allison. Partner Ginaf heeft de truck voorzien van hydraulische voorwielaandrijving en de starre achterste as gestuurd gemaakt. Ook zijn de achterassen voorzien van hydraulische vering van VSE, waarbij drie van de vier assen kunnen worden geblokkeerd voor de nodige stabiliteit bij het maaien. Het voertuig is RDW-gekeurd voor 80 km/u op de snelwegen. De Lochmann-cabine is ook door Ginaf opgebouwd, waarbij die op de veerpoten van de DAF-cabine is gezet en de bediening van de DAF is overgeplaatst. De machinist heeft wel een centrale plaats. In combinatie met het grote glasoppervlak heeft de machinist het gewenste zicht op het werk en op de omgeving. De bediening is bekend voor Herder-machinisten. Daar zit ook een terminal voor de FPT-motor van de Herder-unit, die vanuit de cabine kan worden gestart en gemonitord.
De vrachtwagenmotor drijft verder twee hydraulische pompen aan, één voor het kippen van de verzamelbak en één voor de hydraulische aandrijving van de voorste as. Dat laatste (0-20 km/h traploos regelbaar) is belangrijk, omdat je hierop tijdens het werk met goed gedoseerde lage snelheid kunt werken. De transmissie is daarbij vastgezet in de tweede versnelling. Ginaf heeft het zo ingeregeld dat bij het wisselen van de rijrichting de Allison in de handmatig gekozen versnelling blijft staan.
Voor het maaien en de giekbediening heeft de BreTrac net als de eerste versie een aparte Herder-unit met een eigen 165 kW (224 pk) FPT-5,7-liter-motor. Aan de motor zitten vier loadsensing-hydrauliekpompen: één voor de giek, één voor de maaier, één voor de afzuiging en één voor de vijzelbak. Deze unit staat op een subframe, dat met klapbouten vaststaat op het hoofdframe, zodat hij desgewenst kan worden omgewisseld met bijvoorbeeld een strooiunit voor winterdiensten.
Er is een vierdelige Herder-giek opgebouwd, die met een zwenkbereik van 270 graden links en rechts kan maaien. Links heeft de arm een bereik van 5,40 meter, rechts van 7,80 meter. De giek kan compact inklappen voor transport binnen de 2,50 meter voertuigbreedte. Alle cilinders hebben een positiemeting, zodat je nooit met de arm tegen de cabine of het motorcompartiment kunt draaien. Om de hoogte te beperken, is de afzuigventilator schuin geplaatst. Voor onderhoud kan die naast de auto worden gezwenkt.
De Jan Veenhuis JVK-opbouwkipper heeft een inhoud van achttien kuub. De BreTrac weegt leeg ongeveer 24 ton en is vrijgegeven voor een GVW van 41 ton. Daar zul je met deze kipper niet snel overheen gaan. De totale lengte van het voertuig is tien meter.
De eerste BreTrac 2.0 komt in gebruik bij De Jong Zuurmond. Ook nummer twee en drie komen gaan daarheen. Daarna wil Wim van Breda de BreTrac 2.0 in serie gaan produceren. Daarbij wordt nog wel nagedacht om de FPT-dieselmotor desgewenst te vervangen door elektrisch aandrijving in combinatie met drie verwisselbare (kuubsgrootte) accupakketten. Arend Jan Blomsma
Er is een vierdelige Herder-giek opgebouwd, die met een zwenkbereik van 270 graden links en rechts kan maaien. Links heeft de arm een bereik van 5,40 meter, rechts van 7,80 meter. De giek kan compact inklappen voor transport binnen de 2,50 meter voertuigbreedte. Alle cilinders hebben een positiemeting, zodat je nooit met de arm tegen de cabine of het motorcompartiment kunt draaien. Om de hoogte te beperken, is de afzuigventilator schuin geplaatst. Voor onderhoud kan die naast de auto worden gezwenkt.
De Jan Veenhuis JVK-opbouwkipper heeft een inhoud van achttien kuub. De BreTrac weegt leeg ongeveer 24 ton en is vrijgegeven voor een GVW van 41 ton. Daar zul je met deze kipper niet snel overheen gaan. De totale lengte van het voertuig is tien meter.
De eerste BreTrac 2.0 komt in gebruik bij De Jong Zuurmond. Ook nummer twee en drie komen gaan daarheen. Daarna wil Wim van Breda de BreTrac 2.0 in serie gaan produceren. Daarbij wordt nog wel nagedacht om de FPT-dieselmotor desgewenst te vervangen door elektrisch aandrijving in combinatie met drie verwisselbare (kuubsgrootte) accupakketten. Arend Jan Blomsma