Kenteken

Brancheorganisaties eisen nakoming afspraken kentekenkosten

Datum: 2 december 2020
Laatst bijgewerkt: 3 december 2020
Door: Toon van der Stok
Brancheorganisaties Cumela, Fedecom, LTO en BMWT hebben in een brandbrief aan minister Cora van Nieuwenhuizen nadrukkelijk verzocht de kosten van identificatie en registratie van nieuwe (land)bouwvoertuigen vast te stellen op maximaal 61 euro per voertuig.

In de beantwoording van Kamervragen afgelopen april heeft de minister van Infrastructuur en Waterbeheer zwart op wit toegezegd dat de kosten voor registratie van nieuwe (land)bouwvoertuigen maximaal 61 euro per voertuig zouden kosten. Met grote verbazing nemen de brancheorganisaties daarom nu kennis van het voornemen van de RDW om fors meer kosten van invoering van de registratie- en kentekenplicht van nieuwe (land)bouwvoertuigen bij de sector neer te leggen.

Kosten afgewenteld op sector
De brancheorganisaties Fedecom, LTO, Cumela en BMWT hebben zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor een praktische invoering van registratie en kentekening van (land)bouwvoertuigen, ter bevordering van de verkeersveiligheid. Zij voelen zich overvallen door de RDW-informatie dat de kosten van identificatie en registratie van nieuwe (land)bouwvoertuigen worden afgewenteld op de sector. In de huidige door de RDW voorgestelde werkwijze gaat deze organisatie elk nieuw voertuig schouwen om de identiteit vast te stellen. Dit kost 114 euro aan voorrijkosten en 92 euro voor het vaststellen van de identiteit per machine. “Dit betekent dat de kosten per voertuig met ruim 200 euro stijgen,” stelt beleidsmedewerker verkeer Hero Dijkema van Cumela. “Het mag dan wel in de kosten van het voertuig zitten, uiteindelijk betalen wij als gebruikers de kosten terwijl de minister ons altijd had voorgehouden dat het rond de 60 euro zou kosten.”

Kamervragen
In antwoord op Kamervragen heeft de minister in april nog geantwoord dat de kosten van in gebruik genomen (land)bouwvoertuigen vóór 1 januari 2021 30 euro zouden bedragen en van nieuwe voertuigen vanaf 1 januari 2021 61 euro. Nu krap een maand voor de invoering blijken de RDW-kosten voor nieuwe voertuigen ruim 200 euro per voertuig hoger te worden dan toegezegd. Dit komt voor de sector neer op een lastenverhoging van bijna 5 miljoen euro per jaar.

Elk (land)bouwvoertuig schouwen
De RDW is door het bedrijfsleven al eerder verzocht om de versnelde inschrijvingsprocedure voor Europees type-goedgekeurde (land)bouwvoertuigen en nationale kleine serie goedkeuringen (met Certificate of Conformity (COC)) voor te bereiden. Dit wordt telkens vooruitgeschoven, terwijl deze versnelde inschrijving bij de overige door RDW geïdentificeerde en registreerde (land)bouwvoertuigen de standaard werkwijze is. Het gevolg is nu dat de RDW elk individueel nieuw (land)bouwvoertuig in 2021 via inspectie gaat schouwen en daarna pas registreren. Deze tijdrovende werkwijze heeft grote gevolgen voor de logistiek en planning voor de machineleveranciers, die vanwege seizoensinvloeden veel (land)bouwvoertuigen in korte tijd in het voorjaar uit moeten leveren.

Dringend verzoek naar minister
Fedecom, Cumela, LTO en BMWT hebben de minister indringend verzocht om de RDW een aanwijzing te geven dat kosten van identificatie en registratie voor nieuwe (land)bouwvoertuigen maximaal 61 euro per voertuig mogen bedragen. Voorts wordt een directe invoering van de versnelde inschrijving van alle (land)bouwvoertuigen die voorzien zijn van een COC-verklaring geclaimd.