dura vermeer bouwkeet op elektrische auto

Bouwketen krijgen stroom van autoaccu’s

Datum: 14 oktober 2021
Laatst bijgewerkt: 14 oktober 2021
Door: Gert Vreemann
Op het windparkproject Windplanblauw in Flevoland is een unieke pilot gestart. Dura Vermeer, Hyundai en AirQon slaan de handen ineen om de bouwketen volledig te laten draaien op accu’s van elektrische auto’s. Bij positieve testresultaten wordt deze techniek dit jaar nog toegepast op andere projecten van Dura Vermeer.

dura vermeer, bouwkeet op elektrische auto

Exclusief voor deze pilot stelt Hyundai een Ioniq 5 ter beschikking. Deze batterij-elektrische auto is voorzien van de allernieuwste Vehicle to Load-technologie (V2L). Die maakt het mogelijk om de energie van de batterij te gebruiken om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. De V2L-functie van de Ioniq 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Het accupakket van de auto, in combinatie met het maximale vermogen van de bouwkeet, moet voldoende zijn voor dagelijks woon-werkverkeer én de stroomvoorziening voor de keet.

dura vermeer bouwkeet op elektrische auto

In deze pilot test Dura Vermeer hoe de stroom rechtstreeks uit de auto kan worden onttrokken ten behoeve van de keet. Een andere techniek die wordt onderzocht, is het opladen van een extern accupakket op de bouwplaats. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen. Uiteindelijk moet dit leiden tot het volledig uitbannen van fossiele brandstoffen op de bouwplaats.