
Het idee voor dit ontwerp is ontstaan bij Wirtgen, waarmee Streumaster veel samenwerkt. De bedrijven met deze machine spelen in op de vraag uit de markt, met name vanuit Belgiƫ, waar veel aan grondstabilisatie wordt gedaan onder niet altijd even gemakkelijke omstandigheden. Wirtgen kwam op een rupsvoertuig uit omdat het voertuig een lage bodemdruk moest hebben om overal uit de voeten te kunnen. Daarnaast moest hij op een dieplader kunnen worden vervoerd. Dat betekende dat de combinatie niet hoger mocht zijn dan 3,19 meter en niet breder dan 2,70 meter. Daarbij moest het voertuig wel ROPS-gecertificeerd blijven. Streumaster speelde hierop in met een ten opzichte van de normale (wiel)kalkstrooier bredere en lagere opbouw. Prinoth verplaatste de cabine naar voren voor een goede gewichtsverdeling en om zo de cabine lager te kunnen plaatsen. Op deze manier realiseerden de partners een strooier met een inhoud van dertien kuub. Hier mee kan de aangevoerde kalk (circa 32 ton) in drie cycli worden uitgereden. De eerste combinaties zijn klaar voor verkoop.