Hitachi Landcros One
Met een futuristisch ontwerp trok Hitachi met de Landcros One in elk geval de aandacht. Een machine die volgens de fabrikant alle nieuwe technieken integreert en de machinist zoveel mogelijk taken uit handen neemt. Zo kan de machine automatisch werken bij herhalende bewegingen, maar ook handbediend of juist volledig automatisch functioneren.
Onder de motorkap biedt de Landcross de mogelijkheid om te kiezen voor de aandrijving die past bij de wensen van de omgeving. Dat kan een verbrandingsmotor zijn, maar ook een waterstofmotor of een batterij. Over het moment waarop deze machine in productie komt, werden nog geen uitspraken gedaan.
Volvo onthult toch knikdumper
Voorafgaand aan de Bauma maakte Volvo bekend daar geen nieuwe knikdumper te laten zien. Op maandag was dat ook zo, maar op dinsdag ging het doek van een ingepakte machine en bleek er een elektrische A30 knikdumper onder te staan. Dat past in het uitgangspunt van Volvo voor de Bauma: alleen maar elektrische machines.
De elektrische uitvoering van de A30 knikdumper kan onder normale omstandigheden 4 uur werken, zegt Volvo. Dat gebeurt met hulp van 6 batterijen van 40 kw. Moet je bijladen? Dan kun je met hulp van een snellader van 350 kw in een uur tijd de batterijen opladen van 25 procent naar 80 procent laden. Zo kun je volgens Volvo onder normale omstandigheden zeker 7 uur werken met deze machine. De knikdumper heeft een laadcapaciteit van 29 ton. Net zoals alles bij Volvo kun je hem straks ook kopen als dieselvariant.
Naast dit model introduceerde Volvo de A40 electric met een laadcapaciteit van 39 ton. Levering van de knikdumper start in 2026 en gebeurt in eerste instantie aan een selecte groep.
Nieuwe generatie Komatsu-rupsgraafmachines
Bij Komatsu pronkten ze met het eerste model van de nieuwe generatie rupsgraafmachines. Die willen ze begin volgend jaar gaan leveren. Deze machine heeft een geheel nieuw besturingssysteem en dat moet de machine een stuk efficiënter maken in brandstofverbruik en kostprijs per draaiuur. Voor de machinist is er een veel grotere cabine met aan boord, bijna uiteraard, ook een camerasysteem dat de omgeving bewaakt. De nieuwe standaard voor machines, zo lijkt het.
Elektrische Cat rupsgraafmachine
Elektrische graafmachines van Caterpillar zijn via Pon al leverbaar, maar binnenkort komt er ook een fabrieksmodel. Daarmee laat de fabrikant zien dat ook zij inzet op elektrische alternatieven. Voorlopig gaat het nog om een prototype, waarvan de introductiedatum onbekend is. De accucapaciteit moet in elk geval gaan voorzien in een volledige werkdag draaien.
Nu ook wiellader van Sany
Sany geniet in Nederland inmiddels bekendheid als leverancier van relatief goedkope elektrische machines. Met datzelfde kenmerk – relatief goedkoop – komt er nu ook een wiellader. Deze heeft een accu van 282 of 350 kWh, voldoende voor ongeveer 6 tot 8 uur werken. Op de Bauma toonden ze alvast een prijs voor een maand werken met deze machine. Of dat ook gaat gelden in Nederland, is nog niet bekend.
Mobiele graafmachines voor Kubota
Een onverwacht beeld op de stand van Kubota: zowel een mobiele als een rupsgraafmachine van onverwachte grootte. Voor de mobiele machine heeft Kubota de samenwerking gezocht met Liebherr. Daar was op de stand dezelfde machine te zien, maar dan wel met een andere motor. Want uiteraard ligt er bij Kubota een motor uit eigen stal onder de kap. Bij de rupsgraafmachine hetzelfde verhaal, al is de basis dan van Sumitomo. Met deze stap wil Kubota inspelen op de almaar groeiende vraag naar machines in het segment rond de tien ton.
Nieuwe generatie Liebherr graafmachines
Bij Liebherr op de stand was ook de eerste elektrische mobiele graafmachine te zien. Bijzonder hieraan is dat deze de kenmerken heeft van de nieuwe generatie graafmachines, met een grotere cabine en een nieuwe elektrische aansturing van de hydrauliek.
Deze machine heeft onder de kap 287 kWh aan batterijvermogen voldoende voor een dag werken. En anders is er een snellader om in de lunchpauze nog wat bij te laden. Veel van de onderhuidse technieken en de nieuwe cabine zijn straks ook terug te vinden op de nieuwe rupsgraafmachines.
Besparen met Develon
Vier euro per uur goedkoper is de nieuwe rupskraan van Develon. Althans, dat claimt deze fabrikant te realiseren door een verhoging van het onderhoudsinterval van 500 naar 1000 uur, maar vooral door een grote efficiencyslag in de bediening, waardoor er bij 1500 uur 2600 liter minder brandstof nodig is. Dat realiseert Develon door de aansturing van de hydrauliek volledig elektrisch te maken en niet meer drukgestuurd. De beweging van de joystick wordt hierbij omgezet in aansturing van de hydrauliek. Een technologisch boeiend concept dat we graag in de praktijk gaan testen.