Best wel een ding voor Nederland, een multifunctionele SR-trekker met alles erop en eraan, inclusief omkeerinrichting, maar dan volledig elektrisch. Zeker voor stedelijk werk bij gemeenten met milieuzones biedt hij kansen. Daarom is importeur Hissink in Oeken blij met de nieuwkomer, temeer omdat deze al zo ver is uitontwikkeld dat hij waarschijnlijk (begin) volgend jaar al in productie gaat.
De nieuwkomer is ontwikkeld op basis van de kennis en ervaring met de SRX Hybrid en de eSP, die op de vorige Eima zijn getoond. Antonio Carraro heeft samen met zijn ontwikkelingspartners, waaronder Ecothea voor de elektrificatie, ERO GmbH voor de aanbouwdelen en Conegliano Valdobbiadene Prosecco DOCG voor de elektrische componenten, de compleet nieuw opgebouwde SRe ontwikkeld en getest.
De trekker wordt aangedreven door twee elektromotoren, waarvan de ene elektromotor (50 kW oftewel 68 pk) direct de mechanische vierversnellingsbak aandrijft. De tweede elektromotor (35 kW oftewel 58 pk) drijft de aftakas, de hydrauliekpomp en eventuele andere functies aan. De trekker is uitgerust met een 38-kWh-batterijpakket (400 volt). De trekker is zo ingeregeld dat de snelheid variabel te regelen is en het aftakastoerental dan constant blijft. De trekker moet volgens de fabrikant prestaties leveren die vergelijkbaar zijn met die van een conventionele 74 kW (100 pk) trekker. De trekker heeft verder een normale driepunts-hefinrichting (Categorie I en II), een 540/540E-aftakas en proportionele joystickbediening voor de hydrauliek. Voor elektrisch aangedreven werktuigen is er een extra 48 volt-aansluiting met een vermogen tot 10 kW. Verder is het een pure SR met knikbesturing, omkeerinrichting en alles erop en eraan, zoals je dat van de dieselversies kent. Foto’s zijn er nog niet, maar hij zal ongetwijfeld sterk lijken op de huidige SR-serie. Op de Eima wordt de nieuwkomer officieel onthuld.