

Op 13 november hebben Huibert van der Ven van Van der Ven Aannemingsbedrijf en Arjan van den Oord van Ahlmann Nederland vol ambitie hun handtekening gezet onder een samenwerkingscontract. Hiermee bevestigen beide bedrijven dat ze vooruit willen lopen op de in de Europese wetgeving gestelde duurzaamheidsdoelen door toepassing van nieuwe technieken en deze in het veld verder te verfijnen. Door het verder dan de Stage V-normen terugdringen van de NOx-uitstoot verwachten ze dergelijke techniek toegelaten te krijgen en te houden voor gebieden waarin machines vanwege een te hoge NOx-uitstoot zullen worden geweerd. Denk daarbij onder meer aan Natura 2000-gebieden.

De eerste stap is het opbouwen door Ahlmann Nederland van een NOx-killer op een Ahlmann AZ 95f. Feitelijk gaat het om een extra SCR-module die in combinatie met AdBlue de al heel lage NOX-uitstoot van een Stage V-diesel nog verder verlaagt. Deze module wordt volledig in het motormanagement geïntegreerd en ingeregeld. Er komt het nodige bij kijken om zowel de aansturing als de werkelijke drukken en tegendrukken in het uitlaatsysteem te beheersen. Belangrijk in dezen is dat de werkelijke NOx-uitstoot wordt gemonitord. Hiermee wordt de werkelijke uitstoot zichtbaar gemaakt voor opdrachtgevers, zodat ze in hun berekeningen de werkelijke waarden kunnen meenemen in plaats van theoretische, berekende waarden.
Inmiddels is de eerste unit opgebouwd en kan de combinatie begin volgend jaar gaan testdraaien. Ahlmann Nederland wil geen harde uitspraken doen over de bereikte NOx-reductie voordat de testresultaten bekend zijn. Directeur Arjan van den Oord verwacht echter dat zelfs de al zeer lage NOx-uitstoot van een Stage V-motor substantieel zal worden verlaagd. “We gaan de actuele uitstoot inclusief de locatie monitoren, zodat de depositie bewijsbaar lager is dan de theoretische Stage-norm van de motor”, aldus Van den Oord.