

Een elektrisch voertuig heeft zoals bekend zijn maximumkoppel helemaal onderin en daardoor een hoog acceleratievermogen. Onder gladdere omstandigheden, zoals sneeuw in Scandinavië en bij ons vooral offroad modder en dergelijke, geeft dat een verhoogde kans op spinnen van de aangedreven assen. Dit risico heeft Volvo Trucks aangepakt met het nieuwe Active Grip Control. Als de truck begint te slippen, laten meerdere sensoren het besturingssysteem van het voertuig reageren op de omstandigheden van het wegdek. Dankzij de snelle respons van de elektromotoren kan het koppel aan de wielen in een oogwenk worden teruggebracht om wielspin te voorkomen. De functie verbetert zo de acceleratie in gladde omstandigheden.

Tests uitgevoerd met de Volvo FH Electric op een glad wegdek met een beladen aanhanger lieten een verbetering van 45 procent zien bij volledige acceleratie. De functie kan ook worden gebruikt voor gecontroleerd regeneratief remmen zonder het ABS in te schakelen. Dit verhoogt de efficiëntie en maakt soepeler afremmen mogelijk. De nieuwe functie is ook ontworpen om het risico op scharen en overstuur bij lege ritten te verminderen. De Active Grip Control-functie komt beschikbaar op de FH, FM en FMX Electric die worden gebruikt voor regionaal transport en bouwwerkzaamheden. Een vergelijkbare functie zal ook beschikbaar komen op vrachtwagens met een diesel- of LNG-aandrijflijn.