kantoor, ondernemer, cumela, kolk

Zes maanden corona: "We hebben niet te klagen"

Datum: 11 september 2020
Laatst bijgewerkt: 23 januari 2024
Door: Herma van den Pol
Het is bijna zes maanden geleden dat Nederland maatregelen moest nemen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Sindsdien is er veel gebeurd om ondernemers te helpen. We maken de balans op voor de cumelasector.

Sinds het begin van de coronacrisis houdt Jacqueline Tuinenga, beleidsmedewerker sociale zaken bij Cumela, nauwlettend in de gaten wat er speelt. Ook komt ze op voor de ondernemers en praat ze mee over maatregelen om ondernemers te helpen. "Hectisch", zo omschrijft ze deze periode. "In het begin was er ook nog veel onduidelijkheid over bijna alles. Het virus, de gevolgen voor medewerkers en de regelingen voor ondernemers. Nu we enkele maanden verder zijn is die onzekerheid nog niet verdwenen en bestaat er ook nog de angst voor een tweede golf, maar de scherpe kantjes zijn er wel af."

Ondertussen presenteren steeds meer bedrijven cijfers en berichten die laten zien dat ze er goed in slagen de achterstanden die ontstaan zijn weg te werken. Zo maakte Fendt bekend al de helft van de achterstand weggewerkt te hebben en stelde Krone dat ze drukker zijn geweest met de droogte dan corona. Wat meteen wel aangeeft dat de coronamaatregelen impact gehad hebben, maar dat het ook goed lukt om dit weer op te vangen. 

Op zoek naar nieuwe opdrachten
Ook in de cumelasector heeft het virus zijn sporen nagelaten. "Het positieve is dat we in vergelijking met de horeca- en evenementenbranche niet te klagen hebben", zegt Jacqueline. "Toch is ook in onze sector door een handvol bedrijven de NOW-regeling aangevraagd. Meer algemeen moesten veel bedrijven op zoek naar andere opdrachten/opdrachtgevers. Die vonden ze dan wel weer."

"De sector heeft het meest gebruik gemaakt van de mogelijkheid om aflossingen uit te stellen", zegt Jacqueline. "Ook werd er veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om uitstel van betaling te krijgen bij de belastingdienst." Door hier gebruik van te maken kunnen bedrijven een "boost" geven aan de liquiditeit. "Dat was enorm welkom in deze tijd."

Het werk ging door
In zijn  algemeenheid kon volgens Jacqueline veel werk “gewoon” doorgaan. "In het begin was er wel wat gedoe aan de grens, maar over het algemeen ging het werk door. Nu het langer duurt stellen ondernemers vooral de vraag: Blijft er wel werk? Komen er nieuwe bestekken op de markt? Is er straks nog wel geld voor het werk bij de gemeenten? We merken hier en daar al dat er bezuinigingen worden doorgevoerd. Wat betreft het Loonwerk wordt vooral de vraag gesteld: Blijven de veehouders in Nederland?"

Dit laatste heeft geen verband met corona, maar met stikstof. Dat is meteen een factor die ook invloed heeft op de uitgifte van nieuwe vergunningen en dus bepaalt hoeveel nieuwe werken er vrijkomen. 

Wie betaalt wachttijd?
Iets waar Jacqueline nu steeds meer vragen over krijgt is het testen van werknemers. "
Tot de uitslag er is mogen de medewerkers niet werken. Deze kosten worden nu wel erg makkelijk op het bordje van de werkgevers gelegd. En thuiswerken is in onze sector niet mogelijk, behoudens kantoorpersoneel. Hierover is contact met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) om te kijken of er andere mogelijkheden zijn. Zeker nu de wachttijd voor de test en voor de uitslag oploopt is dit relevant."

Jacqueline gaat door om ervoor te zorgen dat er goed voor onze sector gezorgd wordt. Tegelijk zijn andere medewerkers van Cumela betrokken bij de werkgroep Infra en proberen op die manier ervoor te zorgen dat er voldoende werk beschikbaar blijft. Voor nu staat de sector er nog relatief goed voor.