MatExpo 2021

MatExpo mag weer

Datum: 10 september 2021
Laatst bijgewerkt: 10 september 2021
Eindelijk zijn de coronamaatregelen zo ver versoepeld dat we weer naar een beurs kunnen. De MatExpo in Kortrijk, België, was alleen daardoor al bijzonder, maar er stond ook een echte wereldprimeur. Manitou toonde er namelijk voor het allereerst, vers uit de fabriek, een elektrische roterende verreiker. Elektrificatie was echt de rode draad langs de rode loper op de MatExpo.

Tot de start van de beurs wist de standbemanning van Manitou zelf niet dat er een elektrische roterende verreiker onthuld zou gaan worden. Maar Manitou en Kortrijk hebben een bijzondere band dus werd alles op alles gezet; met succes. We zagen daar voor het eerst de in eigen beheer ontwikkelde machine. De productie van de eerste serie voor Manitou staat ondertussen gepland en in 2023 wordt de levering ervan verwacht.  

Nog een stap verder
Bij veel andere fabrikanten zijn de elektrische machines alleen in de kleinere gewichtsklassen te vinden of zijn het dealers of importeurs die zelf machines geschikt maken voor elektrische aandrijving. Sommigen gaan daarin nog verder zoals Luycks die zelf een Hitachi ombouwden en geschikt maakten voor waterstof. Het streven daarin is vijftig procent brandstof besparen.

“We moeten gewoon beginnen”, zeggen ze bij Luyckx. “Ervaring op doen en van elkaar leren.” Daar geloven ze in de technologie en zeggen ze ook dat opdrachtgevers bereid zijn om ervoor te betalen. Tegelijkertijd liggen er grote uitdagingen. Noem het stof en de trillingen waar graafmachines en wielladers mee te maken hebben. Daar is de waterstoftechniek te kwetsbaar voor. “Ook gebruik op volle toeren kan (nog) niet. Dat kan de motor niet aan en dan gaat hij kapot.” Er zijn veel zaken waar ervaring mee opgedaan moet worden.

Het doet er niets aan af dat er echt werk aan de winkel is. In Nederland vanwege de stikstof-eisen en in België vanwege het tegengaan van roetdeeltjes bij voedsel. Tot er een goede alternatieve techniek beschikbaar komt wordt er hard gewerkt aan het nog zuiniger maken van een diesel. Daarvan had Cat een mooi voorbeeld staan: de 980 XE wiellader. Dankzij de inzet van nieuwe transmissietechniek kan deze met een kwart minder diesel werken dan zijn voorganger.

Veel verkocht
Ook al zijn er nog geen emissie-loze machines de verkoop gaat hard. Op diverse plaatsen bleken meerdere modellen voor 2022 al uitverkocht te zijn en waar dat nog niet het geval was hebben fabrikanten een quotum gegeven. Zijn de machines op dan is pas levering in 2023 weer mogelijk.

Een groot contrast met 2020. De grote vraag is nu vooral wat gaat er de komende maanden gebeuren. Houdt de vraag aan of is dit een tijdelijke run op machines? Die onzekerheid maakt dat fabrikanten terughoudend zijn met het opschroeven van de productie, waarmee voorlopig het aanbod beperkt blijft en geduld noodzakelijk is bij het bestellen van een nieuwe machine.

Straks volgt nog een overzicht van een aantal opvallende noviteiten.