liebherr fabriek.jpg

10.000e Liebherr XPower

Datum: 23 mei 2025
Laatst bijgewerkt: 23 mei 2025
Door: Gert Vreemann
Het was feest in de Liebherr-fabriek in Bischofshofen. Daar rolde onlangs de 10.000e XPower- wiellader van de band, in dit geval een L 580. Deze mijlpaal is ook een feestelijk moment voor vaste partner ZF Friedrichshafen, dat de bekende Power-split-transmissie voor de XPower-modellen levert.
liebherr overhandiging.jpg

De jarenlange samenwerking tussen Liebherr-Werk Bischofshofen GmbH en ZF Friedrichshafen AG heeft een mooie mijlpaal bereikt: de 10.000e XPower-wiellader met Power-split-transmissie van ZF rolde onlangs van de band. Ter gelegenheid daarvan reisden vertegenwoordigers van de ZF-locatie in Passau naar Bischofshofen om dit heuglijke feit te vieren. De kopers van deze machine, de Berger Group, die de machine persoonlijk in ontvangst nam, en vertegenwoordigers van de Beutlhauser Group, die de XPower-wiellader aan de klant verkocht, waren ook aanwezig bij het jubileumevenement.

liebherr zf.jpg

“De transmissie van onze partner ZF is een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn van onze XPower-wielladers”, aldus Gerhard Pirnbacher, hoofd kwaliteitsmanagement bij de Liebherr-fabriek in Bischofshofen. “Met een indrukwekkend totaal van circa 64.000.000 bedrijfsuren die al door XPower-modellen zijn gedraaid, heeft deze transmissie zijn uitzonderlijke robuustheid bewezen.”

De jubileumwiellader - met speciale stickers en een met de hand gesigneerde transmissie door ZF-medewerkers - gaat naar de Berger Group in Passau, waar hij in gebruik wordt genomen in een steengroeve van Berger Rohstoffe GmbH in het Beierse Woud. Tijdens de ceremonie overhandigde dr. Herbert Pfab, technisch directeur van de Liebherr-fabriek in Bischofshofen, de nieuwe eigenaren symbolisch de sleutel van de nieuwe XPower. De Berger Group heeft al twintig XPowers in gebruik genomen.

Al ongeveer tien jaar lang zijn de XPower-wielladers L 550 tot en met L 586 uitgerust met de Power-split-transmissie. Zoals bij Liebherr-gebruikers bekend combineert dit aandrijfsysteem hydrostatische en mechanische aandrijvingen. De hydrostatische rijaandrijving is het meest efficiënt voor korte laadwerkzaamheden, terwijl de mechanische aandrijving geschikt is voor lange afstanden en bergopwaarts rijden. De ZF Power-split-transmissie werkt volledig variabel en past de verhouding tussen de twee aandrijftrajecten continu en automatisch aan. 

liebherr.jpg