
De nieuwe generatie dumptrucks bestaat nu uit zeven modellen. De bestaande types A 25, A 30, A35, A40, A45 en A60 hebben een grote update gekregen, terwijl de A50 compleet nieuw is, zij het sterk gebaseerd op de A45. De belangrijkste vernieuwing van deze knikdumpers is de compleet herziene transmissie. Deze is ontwikkeld door Volvo en wordt gebouwd in de fabriek in Eskilstuna. Samen met aangepaste software zorgt deze voor een grote efficiency verbetering. Volvo claimt een minimaal 15 procent lager brandstofverbruik per ton vervoerd product.

Heel zichtbaar is de vernieuwde cabine. Deze is gelijk voor alle modellen en kenmerkt zich door veel comfort voor de machinist. Rechts op het dashboard staat het vernieuwde scherm waarop de chauffeur continu de omgeving kan scannen. Een camera onder de neus zorgt er daarbij voor dat je ook bij een afdaling tijdig ziet waar voor terrein je voor de wielen krijgt.
In de gehele machine is de bediening en aansturing gestroomlijnd zodat ook daar de verliezen minimaal zijn. Voor de aandrijving zijn er verzwaarde assen die hogere lasten en grotere overbrengingskrachten aankunnen. De aandrijving beschikt daarnaast over Terrain Memory. Dit betekent dat de boordcomputer omstandigheden herkent en daar direct op inspeelt bijvoorbeeld bij gladde ondergrond of juist erg hobbelig terrein dat vraag om aangepast rijden.
De eerste modellen uit de nieuwe serie rollen inmiddels uit de fabriek, waaronder ook de in Nederland popularie modellen als A30, A 35 en A 45. Ook de compleet nieuwe A50 is binnenkort al leverbaar.
Meer informatie over deze nieuwe lijn dumptrucks in Grondig 2.
