Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Vervaet komt met vierwieler

Vervaet lanceert met de Quad 550 zelfrijdende bemester zijn eerste vierwieler. Vervaet zet daarmee in op rijpadenteelt en kan als fullliner met drie, vier en vijfwielers vrijwel alle zelfrijders leveren.
2 februari 2021 2 min leestijd
Vervaet vier wieler

Vervaet begon de ontwikkeling van de Quad 550 ruim een jaar geleden. Belangrijkste eis was dat zowel de radiator én de zuigarm voorop kwamen te zitten. Deze combinatie geeft volgens Vervaet de beste koeling (tot 45 graden buitentemperatuur berekend) en het beste zicht op de zuigarm. Arjan Steketee tekende voor het design dat geheel in de Vervaet familie past. In plaats van een DAF, zoals voor Vervaet gebruikelijk, is gekozen voor een 13 liter Volvo Penta zescilindermotor. Deze heeft een vermogen van 550 pk en een koppel van 2650 Nm bij slechts 1200 toeren. Reden dat er een Volvo in ligt is dat deze wereldwijd aan alle emissie-eisen voldoet en de machine zo makkelijker is te homologeren. Bovendien heeft Volvo zijn wereldwijde dealernetwerk, brandstofverbruik en koppel bij laag toerental goed op orde.

De nieuwe Vervaet familie (lees verder onder de foto)

Vervaet familie

Hydro-mechanische aandrijving
Voor de aandrijving is net als bij de drie- en vijfwielers gekozen voor mechanische assen, aangedreven door vier 280 cc hydromotoren. De frictie loze vierwielaandrijving is daarmee permanent. De assen zijn voor en achter en links en rechts te sperren. Volgens Vervaet is dit net zo efficiënt als een powershift of cvt-bak maar is het onderhoud bij storing stukken goedkoper en kan de fabrikant of loonwerker dit eenvoudiger zelf repareren. De zelfrijder met een eigengewicht van 20 ton heeft hydraulische vooras vering en een pneumatisch geveerde cabine. Maximum rijsnelheid is 40 kilometer per uur.  Met de vierwielbesturing van de OMSI assen meet de draaicirkel binnenwerks 8,3 meter. De Quad heeft met zijn 21 kuubs tank en 8 tons hef zo voldoende vermogen voor een 7 of 8 meter brede schijveneg maar is ook wendbaar genoeg, stelt Vervaet. Onder de Vervaet past zo’n beetje elk denkbare maat banden van 900/60R32 tot 1250/50R32 en dubbellucht (480/80R42).

Kotte Garant mestopbouw
Qua mestopbouw werkt Vervaet voor de Duitse markt samen met Kotte Garant. Er is keuze uit een 9000 l/min Vogelsang of Borgerpomp. Daarnaast is er een Super-Load pomp te krijgen met 10 duims zuigarm en een 12000 of 13500 liter pomp. Standaard voor Nederland wordt de Vervaet cycloonsnijinrichting en optioneel is een Vogelsang snijkast met turbovuller. De zuigarm ontneemt tijdens het rijden geen zicht op het werk of de weg. Bijzonder is ook de taps toelopende tank naar de cabine zodat de chauffeur altijd de uiteinden van de bemester kan zien. Mogelijk komen er later nog andere toepassingen zoals opbouw van een strooier of bietenbak. Vervaet bouwt momenteel het tweede prototype en wil de verkoop in 2022 starten. Het prijskaartje ligt net als bij de vijfwieler tussen de 475.000 en 500.000 euro

Vervaet vierwieler
Tags
Nieuws
Grondig