Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Verrassingen op de Bauma

Een van de grootste verrassingen van de Bauma die deze week in Munchen plaats vindt, was de presentatie van een volledig elektrische mobiele graafmachine van Doosan. Niet in het minst voor de Doosan organisatie in Duitsland zelf. Zij wisten vooraf nergens van.
27 oktober 2022 2 min leestijd
Bauma 2022

Het meeste nieuws van een beurs wordt meestal vooraf ruim gedeeld om nieuwsgierige bezoekers naar de stand te krijgen. Zo deelde bijvoorbeeld Caterpillar vooraf dat er vier nieuwe elektrische machines te zien zouden zijn, liet BKT weten dat er nieuwe banden waren en had Liebherr een compleet perspakket klaar. Van Doosan was wel bekend dat er een nieuwe mini elektrische graafmachine zou komen, maar van iets groters had niemand gehoord.

Bauma 2022

Mede daardoor stond de machine wat verstopt op de stand. Maar wel met een film op het scherm waar de machine ook kort werd toegelicht. In de praktijk bleken de mensen op de stand er ook weinig van te weten. Ja, dat er twee batterijpakketten in de onderwagen zitten en dat een ervan ook vervangen kan worden door een dieselmotor om daarmee indien nodig stroom op te wekken. In dat geval vervalt er een batterijpakket.  Qua uitvoering lijkt de machine wel wat op de JCB hydradig, met een aantal componenten in de onderwagen en bovenin alleen de hydraulische aandrijving. Meer details, zoals inhoud van het batterij pakket en aantal werkuren waren er niet te geven. Het is dus afwachten wanneer Doosan werkelijk met deze machine op de markt komt.

De Bauma die nog tot en met zondag duurt, was weer ouderwets druk. Want ook een half jaar uitstel bleek voor de bezoekers geen belemmering. Met duizenden kwamen ze naar de beurs met daaronder ook weer een groot aantal Nederlanders. We troffen er in elk geval verschillende cumelabedrijven die hier ook kwamen kijken naar de huidige stand van de techniek.

In het overzicht op deze pagina een aantal verrassende nieuwe machines op de beurs. Vaak een uitbreiding van het pakket of een nieuwe uitvoering. In de Grondig die 11 november verschijnt kijken we naar de grote ontwikkelingen en de stappen die op het gebied van elektrificering worden gezet.

Revotruck van Mecalac

Revotruck van Mecalac

Grote verwachtingen heeft Arjan van den Oord van de nieuwe Revotruck. Een kleine dumper met een cabine die 360 graden kan draaien. Daardoor is de veiligheid bij het heen en weer rijden altijd gewaarborgd omdat de chauffeur altijd recht vooruit kan kijken. De bak kan driezijdig kippen en heeft een inhoud van 9 ton. Van Oord verwacht de machine begin volgend jaar binnen te krijgen.

Sany met shovels en verreikers

Sany met shovels en verreikers

Het ambitieuze Sany verrastte op de beurs met de toevoeging van twee gloednieuwe verreikers en een aantal shovels aan het leveringspakket. Daarvoor zijn deze nu uitgevoerd met Deutz motoren waarmee aan de Stage V eisen wordt voldaan. Het zijn machines die passen in het populaire segment en waar ze met gemak de prijzenslag aangaan met de huidige marktleiders. Al zal vooral de uitvoering nog wel wat luxer moeten om iedereen direct te kunnen overtuigen. Nu is de cabinebekleiding wel erg veel hard plastic.

Yanmar in rood

Yanmar in rood

Op de Bauma ging Yanmar definitief helemaal over op rood als huiskleur. Het bedrijf heeft forse groeiplannen en wil met de eigen rode kleur vooral herkenbaar zijn tussen alle gele machines. Door de overname van Terex compact zijn er nu ook kleine wielladers aan het assortiment toegevoegd. Met twee fabrieken in Europa wil het bedrijf nadrukkelijk dicht bij de klant zitten en snel kunnen leveren wat de markt vraagt.

Elektrische trekker van Keestrack

Elektrische trekker van Keestrack

Bij Keestrack stond de nieuwe elektrische trekker prominent tussen de nieuwe shredders. Dit is een eigen ontwikkeling op basis van de Goldoni trekkers. Het is een vierwiel aangedreven trekker met vijf elektromotoren. De motor voor de rij-aandrijving levert maximaal 50 kW. De andere motoren zijn voor de aftakassen, de hydraulische installatie en voor de warmtepomp. Aan boord is een accupakket van 50 kWh. Goedkoop is hij niet, de prijs gaat richting de drie ton.

Tiltrotator zonder cilinders

Tiltrotator zonder cilinders

Het relatief onbekende HKS levert compacte tiltrotoren die aan de buitenkant geen hydraulische cilinders hebben. Door een eigen ontwikkeld systeem wordt het draaien inwendig aangestuurd. Hij kan daardoor eindeloos draaien met een maximale snelheid van 6 omwentelingen per minuut. Voor de aansluitingen maakt HKS gebruik van het Oilquick systeem met nu ook de nieuwste generatie koppelstukken.

Prijs voor Liebherr waterstof motor

Prijs voor Liebherr waterstof motor

Een van de innovatieprijzen van de Bauma is toegekend aan de waterstofmotor van Liebherr. Dit is een vier cilinder injectiemotor voor gebruik van waterstof. Bij deze techniek wordt de waterstof direct in de verbrandingscilinder ingespoten. Daarmee is de prestatie van deze motoren te vergelijken met een gewone dieselmotor. Hoewel op de Bauma er al een shovel met deze motor te zien was, zal het nog zeker tot 2025 duren voor er machines met deze motor op de markt komen.

Toekomstbeeld

Toekomstbeeld

Waar bij sommige fabrikanten machines zonder cabine als schaalmodel stonden, liet Komatsu een uitvoering zien die op termijn als graafrobot ingezet kan worden. Tijdens de beurs stond er echter nog gewoon een Japanner met een joystick achter de coulissen. In deze zandbak stonden alleen maar werkende elektrische modellen inclusief een 20 tons rupsgraafmachine.

Nieuw design Manitou

Nieuw design Manitou

Tussen een scala aan elektrische machines presenteerde Manitou ook nog een aantal vernieuwde verreikers. Met een opvallend nieuw design kenmerk, De cabine heeft nu een zilvergrijze deur. De nieuwe MT 1335 heeft een Deutz motor en is vierwiel aangedreven en vierwiel gestuurd.

Morooka nu ook Stage V

Morooka nu ook Stage V

Lange tijd waren de Marooka rupsdumpers niet meer leverbaar vanwege het ontbreken van een Stage V motor. Die beperking is nu opgeheven door het vernieuwen van de motoren. De nieuwe MSt 110 CR kan 360 graden draaien en heeft een laadvermogen van 11 ton.

Tags
Grondig
Toon van der Stok
Toon van der Stok
Hoofdredacteur Grondig