Voorlopig blijft de kennismaking met de nieuwe serie een digitale. Want door corona gaat dat nu via een videoverbinding en zie je de trekker alleen maar rijden. De Mechan Groep, importeur van Valtra had daar wel een speciaal evenement van gemaakt in een Tilburgse bioscoop. Eerst werd de pers daar bij gepraat, daarna kregen ook de dealers een presentatie. Voor velen de eerste keer dat ze weer bij elkaar kwamen. Gelukkig was er ruimte genoeg om de gewenste onderlinge afstand te houden.
De nieuwe serie is in elk geval uiterlijk op en top een echte Valtra. De styling is heel herkenbaar en past perfect in het plaatje dat al eerder met de S-, T- en de N-serie is neergezet. Opvallend is de aflopende motorkap die de bestuurder een goed zicht naar voren geeft. Op 7,7 meter van de bestuurdersstoel kan de chauffeur al de grond zien. Dat past bij het gebruik, waarbij vooral voor de eenvoudigere modellen wordt gedacht aan het boerenbedrijf met een opgebouwde voorlader. Voor bijvoorbeeld de loonwerker is het een mooie compacte trekker die zeker in de versu modellen alles heeft wat je in dit segment nodig hebt, met load sensing hydrauliek, elektrische ventielen en een fronthef met evt. ook een Isobus aansluiting en twee extra ventielen.
Zes traps powershift
Iets minder Valtra is de transmissie. Deze komt van de Gima fabriek van Agco en Claas. Het is een zes traps powershift met vier stappen. Een bekende transmissie die ook bij zusterbedrijf MF te vinden is. Wel heeft hij volgens Valtra duidelijk eigen kenmerken doordat hij aan de eigen bediening van de software is gekoppeld. Belangrijk is dat deze acht verschillende schakelmogelijkheden heeft in het traject van 4 tot 12 km per uur.
De cabine is gebouwd op het bestaande frame van de Valtra cabines maar heeft een geheel nieuwe uitstraling gekregen. Gebogen ruiten geven een ruimtelijk effect en vergroten het glasoppervlak naar 5,7 m2. Langs de rechterstijl is een extra stang gemonteerd waaraan extra schermen opgehangen kunnen worden. In de HiTech en Active uitvoering is er wel armleunbediening, maar ontbreekt daar het scherm. Dan zijn er ook nog drie eenvoudige hendels voor het bedienen van de hydrauliek. Net als bij de grotere modellen kun je ook kiezen voor de Versu uitvoering. Op deze modellen is het smarttouch scherm standaard. Dit is volledig vergelijkbaar met de bediening die ook al in de T-, N- en S-serie aanwezig is. Loonbedrijven die meerdere modellen in gebruik hebben, kunnen chauffeurs dus makkelijk laten wisselen.
Valtra connect
In de Versu, de meest luxe uitvoering is deze ook standaard uitgerust met Valtra connect. Met dit systeem kun je heel eenvoudig data uitwisselen tussen de trekker en kantoor. Standaard gebruikt Valtra hiervoor het Agrirouter systeem. Met tussenkomst van het kantoor kan je dan ook gegevens van de ene naar de andere trekker overzetten. Handig is dat de software zelf herkent op welk perceel de trekker is. Alle opgeslagen gegevens van eerdere bewerkingen worden dan automatisch geladen. Dus inclusief bijvoorbeeld eerder ingestelde spuitsporen. Dit systeem werkt ook prima in combinatie met Dacom, waarmee Mechan Groep een samenwerking heeft.
Trekkers uitgerust met Connect zijn ook eenvoudig te volgen vanaf huis of vanaf het mechanisatiebedrijf. Als loonwerker kun je dus meekijken met de instellingen van de chauffeur of bijvoorbeeld de urenstand controleren. De Valtra dealer kan dit gebruiken om te kijken wanneer onderhoud nodig is of bij mankementen. Op afstand kan de monteur dan een eerste analyse doen en of al vanaf de werkplaats een oplossing bieden of zorgen dat hij met de juiste onderdelen op pad gaat.
Agco power motoren
Voor onderhoud hoeft de dealer overigens niet al te vaak te komen. In de nieuwe serie is de onderhoudsinterval omhoog gebracht naar 600 uur. Dit kan mede doordat Valtra onder de kap nu een vier cilinder Agco Power motor heeft liggen die zonder EGR toch de stage V emissie-eisen haalt. Nabehandeling met AdBlue en een roetfilter is voldoende om deze normen te halen. De motor is daardoor ook relatief compact wat de aflopende motorkap mogelijk maakt.
Het G 125 model is ook leverbaar in de Eco uitvoering. In Nederland volgens Marc de Haan, verantwoordelijk voor Valtra bij de Mechan Groep ook in andere series een populair model. In de ecostand gaat het nominale toerental van 2200 naar 1900 toeren per minuut. Het maximaal vermogen wordt dan bereikt bij 1750 in plaats van 1900 toeren. “Klanten hebben dan niet alleen het voordeel van een lager brandstofverbruik maar ook van minder slijtage. In deze stand maakt de trekker duidelijk minder toeren en dat zorgt dat de motor tijdens zijn levensduur veel minder omwentelingen maakt. Dat vertaalt zich ook in minder slijtage.”
Dealertour
Hoe de trekker rijdt konden we nog niet ervaren. Dat zal pas kunnen in november of december als de Mechan Groep de eerste trekkers in Nederland en Belgie hoopt te hebben. Die gaan dan in een twee maanden durende toer langs de verschillende dealers. Grote kans dus dat alle cumelabedrijven in de loop van oktober wel een uitnodiging ontvangen om te komen rijden. Op het oog ziet het er goed uit, dan zal moeten blijken of Valtra de mooie beloftes waar maakt.
G serie in getallen
Model Vermogen Met boost
G 105, 105 pk 110 pk
G 115 115 pk 120 pk
G125 125 pk 130 pk
G 135 135 pk 145 pk
AFMETINGEN MET 600/65R38 + 480/65R28
Wielbasis [mm] 2550
Lengte (zonder fronthef) 4405
Transportlengte, met fronthef 4600
Hoogte, zonder Valtra Guide box [mm] 2830
Breedte, max. [mm] 2460
Draaicirkel [m] 4.36
Bodemvrijheid midden (mm) 443
Bodemvrijheid achter (zonder trekhaak) (mm) 460
Gewicht (volle tanks, + bestuurder)[kg] 5140
Gewichtsverdeling voor/achter [%] 41/59
Max. totaal gewicht [kg] 9500
Tankinhoud, basic [L] 200
Tankinhoud, stalen tank [L] 160
AdBlue, capaciteit [L] 21
Min. bandengrootte (achter SRI 750) 420/85R34 + 340/85R24
Max. bandengrootte (achter SRI 825) 600/65R38 + 480/65R28