volvo truck op waterstof

Volvo komt met waterstoftruck

Datum: 23 juni 2022
Laatst bijgewerkt: 23 juni 2022
Door: Gert Vreemann
Een vrachtwagen met brandstofcellen die worden gevoed met waterstof met een actieradius tot 1000 kilometer. Volvo Trucks is gestart met het testen van voertuigen met deze nieuwe technologie. Praktijktesten bij transportbedrijven zullen over een paar jaar starten en de commercialisering is gepland in de tweede helft van dit decennium.
volvo truck op waterstof

We hebben al uitgebreid gecommuniceerd dat Volvo Trucks groots inzet op elektrische trucks om het transport CO2-neutraal te maken, maar in de tweede helft van dit decennium zullen daaraan elektrische trucks met brandstofcel op waterstof worden toegevoegd. “We zijn deze technologie nu al enkele jaren aan het ontwikkelen en hebben de eerste trucks met succes op de testbaan zien rijden”, zegt Roger Alm, president van Volvo Trucks.

De elektrische trucks met brandstofcel hebben een actieradius die vergelijkbaar is met die van veel dieseltrucks - tot 1000 kilometer - en een tanktijd van minder dan vijftien minuten. Het totale gewicht kan zo’n 65 ton of zelfs hoger zijn en de twee brandstofcellen hebben de capaciteit om 300 kW elektriciteit aan boord op te wekken. De brandstofcellen worden geleverd door Cellcentric, de joint venture van de Volvo Group en Daimler Truck AG. Cellcentric gaat een van Europa’s grootste serieproductiefaciliteiten voor brandstofcellen bouwen, speciaal ontwikkeld voor zware voertuigen.

afvullen truck met waterstof

De brandstofceltechnologie bevindt zich volgens Volvo Trucks nog in een vroege ontwikkelingsfase en de nieuwe technologie kent een aantal uitdagingen. Denk daarbij aan de grootschalige levering van groene waterstof en het ontwikkelen van een tankinfrastructuur voor zware voertuigen. “We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren flink zal toenemen”, zegt Alm. “We kunnen echter niet wachten, dus mijn duidelijke boodschap is om nu al de stap te nemen en te beginnen met batterij-elektrisch, bio-LNG en de andere beschikbare opties, zoals HVO. Elektrische trucks met brandstofcel op waterstof zullen dan over enkele jaren een belangrijke aanvulling zijn voor zwaardere transporten en voor transport over langere afstanden”, aldus de president van Volvo Trucks.