Scania met 770 pk V8

Scania-V8 met 770 pk

Datum: 1 oktober 2020
Laatst bijgewerkt: 1 oktober 2020
Door: Gert Vreemann
De zwaarste nieuwe Scania-V8-motor levert nu maximaal 566 kW (770 pk). Daarmee zet de Zweedse fabrikant een ongeëvenaard V8-vermogen in de markt. Ondanks de trend van elektrificatie ziet Scania goede mogelijkheden voor de nieuwe krachtpatser, met name in LZV-combinaties. De nieuwe reeks V8-motoren is weer zuiniger geworden. In combinatie met de nieuwe aandrijflijn geeft Scania een brandstofbesparing tot zes procent op.
Scania V8 truck

Scania zet vier nieuwe V8-motoren in de markt met vermogens van 390, 434, 485 en 566 kW (530, 590, 660 en 770 pk). Daarvan is de versie met 566 kW (770 pk) en 3700 Nm het meest spectaculair, omdat dit volgens Scania de krachtigste af-fabriek leverbare vrachtwagenmotor in productie is. De motoren zijn ook weer zuiniger. De besparing kan oplopen tot zes procent - of zelfs meer - onder de juiste omstandigheden, wanneer de nieuwe G33-versnellingsbak in de aandrijflijn wordt opgenomen. De brandstofbesparing is het resultaat van uitgebreide nieuwe technologieën. Meer dan zeventig nieuwe onderdelen zorgen voor minder interne wrijving en verder hebben de motoren hogere compressieverhoudingen, een verbeterd uitlaatgasnabehandelingssysteem en een nieuw en krachtig motormanagementsysteem (EMS).

Geschikt voor LZV

Scania V8 motor

Hoewel geëlektrificeerde transporten in de toekomst boven aan de agenda staan, is de wereld volgens Scania nog steeds afhankelijk van transporten die worden uitgevoerd met vrachtwagens die worden aangedreven door verbrandingsmotoren. Scania duidt daarmee met name op de mogelijkheden van LZV-combinaties. Volgens de fabrikant legt een typische langeafstandstruck in Europa zo'n 150.000 kilometer per jaar af. Met de nieuwkomers kan volgens Scania op markten waar (Super) Ecocombi’s (LZV’s) zijn toegestaan de brandstofbesparing oplopen tot zo’n 3000 tot 4000 liter per jaar. Scania wijst daarbij op de groeiende vraag naar trucks die in dit verband geschikt zijn voor GVW’s van zestig ton en meer. De extra brandstof voor een zwaarder voertuig wordt gecompenseerd door het aanzienlijk grotere laadvermogen. De CO2-uitstoot per ton is gunstig en bovendien is er de mogelijkheid om de Scania V8-truck te laten rijden op hernieuwbare biobrandstoffen.

V8 gewild

Scania 770 S V8

Het spreekt voor zich dat vrachtwagens met Scania’s V8-motoren zeer gewild zijn in landen waar grotere GVW’s zijn toegestaan, met name in de Scandinavische landen. Ook ondernemers in landen als Italië en Spanje (en bepaalde markten buiten Europa) zijn geïnteresseerd in V8’s, vanwege het heuvelachtige terrein met veel steile en uitdagende wegen.