Scania hybride truck

Scania lanceert nieuwe hybride truck

Datum: 16 september 2020
Laatst bijgewerkt: 16 september 2020
Door: Gert Vreemann
Na de lancering van Scania's eerste hybride truck in 2014 heeft de technologie een grote sprong voorwaarts gemaakt. Reden voor Scania om deze nieuwe plug-in voor stadsvervoer te lanceren met een elektrisch bereik van 60 km. Het is hiermee een aantrekkelijke optie in het stadsvervoer voor toepassingen in onze sector.
Scania hybride truck

De plug-in hybride is met 60 km elektrisch bereik daarom een aantrekkelijke optie in het stadsvervoer voor toepassingen zoals het afleveren van goederen, het ophalen van afval, kippers, haakarmsystemen en brandweer- en reddingsdiensten. Scania's plug-in hybride truck is uitgerust met een CCS-oplaadconnector om op te laden vanaf het elektriciteitsnet. Met een DC-lading van 95 kW worden de drie batterijen in ongeveer 35 minuten tot 80 procent geladen. De truck kan ook worden opgeladen door middel van regeneratief remmen.  Met de nieuwe batterijen met een hogere energiedichtheid - elk van de drie packs heeft een geïnstalleerd vermogen van 30 kWh voor een totaal van 90 kWh - kan de truck in een elektrische modus tot 60 km rijden, afhankelijk van het bruto totaalgewicht, de topografie en het type carrosserie. Daarnaast kan het opladen worden uitgevoerd terwijl de truck geparkeerd staat om te laden of te lossen, of terwijl de chauffeur pauze neemt.

9 liter dieselmotor

laadsysteem Scania hybride truck

Naast de elektrische 115 kW motor - die zich tussen de motor en de versnellingsbak bevindt - wordt de hybride truck geleverd met de bekende 9-liter 280-360 pk Scania dieselmotor.

De Scania plug-in hybride truck is leverbaar met de cabine van de L- en P-serie, die beide zijn ontworpen voor gebruik in de stad. De cabine van de L-serie met lage vloer is speciaal ontworpen voor drukke stadscondities met een groot zicht rondom.

Scania Zone is het hulpmiddel voor gebruik met de hybride truck. De op positie gebaseerde service helpt chauffeurs bij het automatisch schakelen van de voortstuwingsmodus om te voldoen aan verkeers- en milieuregelgeving en een individueel, vooraf vastgesteld beleid voor snelheid, geluid en andere emissies. Denk aan lage-emissiezones en stilte gebieden (laden/lossen).