Steyr Absolut persen

Steyr Absolut-serie is klaar

Datum: 1 april 2021
Laatst bijgewerkt: 1 april 2021
Door: Gert Vreemann
Al op de Agritechnica in 2019 werd de Steyr Absolut-serie voorgesteld, maar nu zijn de trekkers er in de definitieve uitvoering. Het gaat om vier modellen met een lange wielbasis met vermogens van 136 tot 176 kW (185 tot 240 pk). Deze worden leverbaar in de uitvoeringen Evolution, Excellence en Orange ‘municipal’. Ten opzichte van Case en New Holland voegt Steyr eigen exclusieve kenmerken toe.

Steyr Absolut

Het prototype op de Agritechnica was er om te laten zien dat Steyr meer een eigen koers gaat varen ten opzichte van stalgenoten Case IH en New Holland. Dat past in de filosofie van CNH om de merken een sterkere eigen identiteit te geven, met uiteraard de gezamenlijke componenten als uitgangspunt. In dit geval is dat de 6,7-liter-FPT-Stage V-motor in combinatie met de CVT-bak. Steyr heeft de tijd genomen om de Absolut-serie als opvolger van de bekende 6200-serie een eigen gezicht te geven. De fabrikant heeft de Absolut-serie nu klaar en de eerste modellen worden deze maand al verwacht in de Benelux. Het gaat om de modellen Absolut CVT 6185 van 147 kW (200 pk), Absolut CVT 6200 van 162 kW (220 pk), Absolut CVT 6220 van 177 kW (241 pk) en Absolut CVT 6240 van 192 kW

Exclusieve kenmerken

steyr absolut transport

Het exclusieve voor Steyr zit hem in een aantal zaken. Zo bevat de nieuwste Steyr S-Control-CVT unieke aanpasbare transmissie-instellingen. Steyr heeft de transmissiesoftware doorontwikkeld om het acceleratie- en deceleratiegedrag, de shuttle-modulatie, de gevoeligheid van het rijpedaal, de annulering van het cruisecontrolpedaal en zowel de gevoeligheid als de positiedetectie van de Multicontroller te verbeteren. Het is via het S-Tech 700-display ook mogelijk om de reactie van het motorkoppel aan te passen en de S-Control-CVT-instellingen op te slaan en later op te roepen. Op het land is er een functie om de ingestelde cruisecontrolsnelheid van 2,5 tot 10 km/u te overrulen. De kickdown-functie geeft een snelle acceleratie. Er is ook een snelle deceleratiefunctie om de trekker sneller tot stilstand te brengen of om op dezelfde manier af te remmen als wanneer het gaspedaal wordt teruggenomen. Voor voorladerwerk is er een snelstopfunctie op de transmissie. Verder is de Steyr leverbaar met een eigen luchtgeveerde cabine en desgewenst een portier aan de rechterkant.

Drie uitvoeringen

Steyr Absolut CVT opraapwagen

Steyr levert de Absolut in drie uitvoeringen. De basisuitvoering is de Evolution en de meest luxe is de Excellence. De Evolution is uitgerust met de nieuwe fronthef die ook op de Terrus CVT zit, heeft een hydrauliekpomp met een opbrengst van 150 of 170 liter per minuut in combinatie met vier of vijf regelventielen. Verder heeft hij vier aftakastoerentallen en een hefvermogen van 10,5 ton. Er kan worden gekozen uit de Deluxe- of de Active Luxury-cabine met luchtvering. De Excellence heeft als extra zaken als fronthefmanagement en het geavanceerde kopakkermanagement Easy-Tronic II en instelbare elektrohydraulische regelventielen. In deze uitvoering is de Absolut CVT voorbereid op Steyr S-Guide, waarbij kan worden gekozen uit verschillende Steyr S-Tech-geleidingsoplossingen. Verder is er een automatische hefstabilisatie in combinatie met een hydraulische topstang.

Steyr orange

De Orange-uitvoering is er in de bekende Duitse oranje Strassenarbeit-outfit. Dit nieuwe Orange-pakket heeft uitgebreide chassismogelijkheden voor gemeentewerken. Standaard hebben de Orange-modellen een tweetoerige aftakas en een lichtbak. Dit pakket is vanaf april verkrijgbaar.