
Met een wipschakelaar achter op de joystick zet de chauffeur de machine in hondengang. Tijdens het rijden worden overigens alle functies met fysieke knoppen bediend. Alle relevante informatie kan worden afgelezen van het 12-inch-touchscreen. De bediening is hiermee vergelijkbaar met die van de andere modellen. De hydraulisch geveerde vooras met automatische hoogteregeling zorgt in combinatie met de geveerde cabine voor een comfortabel rijgedrag. De laadarm aan de rechterzijde klapt weg, zodat deze tijdens de werkzaamheden niet in de weg zit. Verder heeft de machine een korte draaicirkel en is het zicht naar voren ondanks de neus goed.
De AT5104 LNMS is uitgerust met een 404 kW (550 pk) Scania-motor in combinatie met de ZF Eccom 5.5-CVT-transmissie. De mechanische aandrijving geeft volgens Ploeger een brandstofverbruik dat vergelijkbaar is met dat van een drie- of vijfwieler. De oliepompen zitten bij de achteras en worden aangedreven door de aftakas van de versnellingsbak. Om brandstof te besparen, zijn de oliepompen gedurende het transport over de weg uit te schakelen. Op de weg wordt boven de 25 km/u de achterasbesturing uitgeschakeld. De vierwieler kan worden uitgerust met verschillende bandenmaten, variƫrend van de hoogste 1000/65R32-band tot de breedste 1250/50R32-band.
Uniek is de mogelijkheid om tijdens het bemesten in hondengang de bemester naar de linker- en rechterzijde te sturen voor het afwerken van bijvoorbeeld een asymmetrisch perceel of de kopakker. De hefplaat draait automatisch mee met de rijrichting. Het snijfilter direct onder de zuigarm geeft een korte aanzuigleiding. In combinatie met de Superload-laadarm kan dan extra snel worden geladen. De gelijkmatige gewichtsverdeling is bereikt door de aan de voorzijde versmalde polyester tank en de positie van motor, assen en hefinrichting.