Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Oxbo AT5106-zeswieler komt

Na de introductie van de AT4103 (driewieler, zestien kuub) op de Agritechnica 2017, de AT5105 (vijfwieler, 26 kuub) in 2019 en de AT5104 (vierwieler, 22 kuub) in 2022 kondigt Oxbo de ontwikkeling aan van de AT5106 met zes wielen, die in 2026 wordt gelanceerd. Dit nieuwe model vult het bestaande portfolio aan en daarmee biedt Oxbo klanten een compleet assortiment aan vertrouwde Oxbo-oplossingen.
5 november 2025 2 min leestijd
Oxbo zeswieler

Oxbo laat nog niet het achterste van zijn tong zien, omdat de machine niet op de Agritechnica staat, maar wie een beetje kan optellen, is er snel uit. Net zoals de AT4103-driewieler destijds is vergroot naar de AT5105 wordt nu de vierwielige AT5104 vergroot naar de zeswielige AT5106. De drie- en de vijfwieler zijn voorzien van sturende assen om de wendbaarheid intact te houden. Alles geeft Oxbo nog niet vrij, maar wel een paar details. Oxbo werkt al jaren succesvol met de combinatie van Scania-motoren, ZF Eccom-transmissies en Kessler-assen. Ook deze nieuwkomer wordt dus uitgerust met de ZF Eccom 5.5 CVT-transmissie in combinatie met de Kessler-assen en in de toekomst een tot 449 kW (610 pk) sterke Scania-krachtbron. De polyester tank is vergroot naar 32 kuub. Het voertuig is compatibel met 36-meter-sleepslangen en alle gangbare bemesters aan de achterzijde, uiteraard in combinatie met de bekende Oxbo-mesttechniek, zoals de Oxbo Group die al jaren succesvol toepast. In dit geval zal er waarschijnlijk een twaalfkuubs Börger-verdringerpomp op komen in combinatie met het succesvolle Oxbo SuperLoad-systeem voor snel laden.

Het zeswiel-ontwerp is geoptimaliseerd voor zowel toepassingen met rijpaden als grootschalige veldtoepassingen. Daar zit ook de kern. Naast de vijfwieler is er internationaal vraag naar een dergelijke grote machine die net als de vierwieler ook voor rijpaden geschikt is. Een geoptimaliseerd zeswiel-ontwerp betekent dat de machine net als de vijfwieler besturing op alle wielen heeft en daarmee net als de vierwieler automatische hondengang. Ook heeft hij een geïntegreerde hefinrichting. Standaard zal de machine staan op 1000/65R32-banden en optioneel op 900/60R42 of 1250/50R32.

De AT5106 zal helaas nog niet op de Agritechnica te zien zijn. Oxbo is daar wel aanwezig met onder andere de AT5104 en de CM240 Merger-bandhark. Op de stand praten de Oxbo-vertegenwoordigers u ongetwijfeld graag bij over deze nieuwste ontwikkeling.

Tags
Techniek & Vakinformatie
agritechnica
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur