ondernemen met vaktechniek

Onderhoud afstemmen op klant en machine-inzet

Datum: 10 februari 2023
Laatst bijgewerkt: 10 februari 2023
Door: Gert Vreemann
Vaste onderhoudscontracten om het onderhoud af te dekken bij de machineleverancier ziet Doosan-importeur en -leverancier Anema Arum niet zo zitten. Daarvoor worden de machine in Nederland volgens het bedrijf te specifiek ingezet en is het ene bedrijf het andere niet. Anema stemt het onderhoud daar liever op af. Dit sluit naadloos aan op het bouwen en leveren van klantspecifieke machines.

Deze servicebussen van Anema Arum zijn bekend bij de klanten. Het bedrijf beschikt over vijf van deze voertuigen en heeft daarvoor ook de bezetting. “We hebben op de servicebussen gelukkig monteurs met de nodige ervaring zitten, jongens die de klanten en de machines door en door kennen”, zegt Siep Anema. “Dat maakt hen slagvaardiger en ze zien meer dan alleen de reparatie en gaan daar als het nodig is over in gesprek met de klant”, aldus de ondernemer. Voor hem past dit in zijn filosofie, het uitvoeren van klantspecifiek onderhoud.

Het ene bedrijf is het andere niet en de machines worden niet allemaal even netjes

Meer vraag

De importeur ziet een trend dat meer cumelabedrijven het onderhoud uitbesteden aan hun leverancier. Hij ziet dat als een logisch gevolg van het feit dat cumelabedrijven zich meer richten op hun kerntaken, maar ook van de ontwikkeling van de machines. “Alle machines moeten tegenwoordig voor het onderhoud worden uitgelezen”, legt Anema uit. “Daarbij zijn er met regelmaat software-updates. Dat kunnen de bedrijven zelf niet. Als de monteurs er zijn, kunnen ze de rest ook meepakken. Dat ontzorgt onze klanten.”

Anema geeft aan dat dit dan sterk afhangt van de bedrijven zelf. “We hebben klanten in alle soorten en maten. Er zijn er met goed geoutilleerde werkplaatsen die zelf veel kunnen en willen doen, maar ook die het liefst alle onderhoud uitbesteden”, aldus Anema. Bij de eerste kun je volstaan met het uitlezen en wat hoofdzaken, bij de andere zul je alle onderhoudswerkzaamheden uitvoeren.”

Als je de levensduur een paar duizend uur kunt oprekken, is de uitgave van het contragewicht snel terugverdiend

Machine-inzet belangrijk

Een tweede, zeker zo belangrijke factor in het klantspecifieke onderhoud vormt de inzet van de machine. “Het ene bedrijf is het andere niet en de machines worden niet allemaal even netjes behandeld. Het is zaak om het onderhoud daarop af te stemmen”, zegt Anema. Hij wijst erop dat de ervaren servicemonteurs ook hierin een belangrijke rol spelen. “Die kennen de klanten en wijzen hen op zaken die in hun ogen aan onderhoud toe zijn, om zo preventief hogere kosten te voorkomen”, legt Anema uit. Een goed voorbeeld hiervan is de staat van de rupsen. “Er zijn klanten die zo lang mogelijk doorrijden, met de kans dat de hele zaak kapot draait. Hen daarvoor tijdig waarschuwen, is wat onze monteurs dan doen.”

Dat onderhoud wordt vaak bij het cumelabedrijf of op locatie uitgevoerd. “Voor de standaardbeurten worden olie, filters en pakkingen meegenomen, maar voor bedrijven die het zelf willen doen, zijn die snel opgestuurd”, geeft Anema aan. Dat gaat bij Anema Arum allemaal klantspecifiek. Desgewenst worden machines naar Arum gehaald om ze aan te pakken. “We hebben de middelen en de mensen om grote en lastige klussen meestal efficiënter uit te voeren dan dat dit op locatie mogelijk is”, zegt Anema. Een mooi voorbeeld daarvan is een dikke Doosan-wiellader die bij Anema in de werkplaats doormidden staat voor de revisie van het knikpunt.

Uitbalanceren

Anema wijst met klem op een aandachtspunt, het uitbalanceren van machines. Daar is volgens hem door vele klanten winst te boeken. “We hebben klanten die hun machine standaard voorzien van extra contragewicht om de machine goed in balans te houden. Dat kost even meer bij aanschaf, maar dat verdien je ruimschoots terug”, weet Anema. Hij doelt erop dat machines vaak constant op de voorkant leunen in plaats van goed in balans vierkant op de rupsen te staan. Een extra contragewicht vertaalt zich direct in minder slijtage en dito onderhoudskosten aan de draaikrans en aan de onderwagen. Hij wijst hierop omdat de machines in Nederland standaard meestal worden voorzien van internationaal gezien overbemeten bakken, vaak in combinatie met draaikantelstukken. “Revisie van een onderwagen loopt al snel in de papieren. Als je de levensduur ervan door goed balanceren een paar duizend uur kunt oprekken, is de uitgave voor het contragewicht snel terugverdiend. Ook werkt het voor de machinist fijner.”

Wie zich niet aan de onderhoudsintervallen houdt, kan geen aanspraak maken op garantie

Gelijke spelregels

Er zijn bedrijven die heel precies zijn in het uitvoeren van de onderhoudsbeurten, maar er zijn er ook die het liefst onderhoud zoveel mogelijk beperken of uitstellen. “Iedereen is daar vrij in, maar we wijzen onze klanten er wel op dat de spelregels vanaf de fabrikant tegenwoordig helder en hard zijn”, vertelt Anema. “Wie zich niet aan de onderhoudsintervallen houdt, kan geen aanspraak maken op garantie”, zegt hij. Hij geeft aan dat met het huidige uitlezen verstoppen er niet mee bij is. “Via het uitlezen is alles traceerbaar en kunnen wij als leverancier ook geen verhaal halen als klanten afwijken van deze spelregels. Dat is met de verregaande registratie en digitalisering zo ver doorgevoerd dat daar geen rek in zit. Die verantwoording ligt bij de klant.”

Een kostenplaatje is volgens Anema lastig te geven. “De tarieven zullen met de overal stijgende cao-lonen ook bij ons meestijgen met de inflatie en dat geldt ook voor de onderdelen”, zegt hij. “Dat is een normale trend, waarin wij momenteel geen grote uitschieters of veranderingen zien.”

Binnen de heldere spelregels van de fabrikant voor het uitvoeren van het periodiek onderhoud blijft Anema doorgaan met zijn aanpak met puur klantspecifiek onderhoud, waarbij het dan aan de gebruiker is om passende afspraken te maken.

Speciale uitvoeringen

Anema Arum is bekend om het zelf bouwen van speciale uitvoeringen voor specifieke inzet. Tijdens ons bezoek zijn er weer een aantal mooie voorbeelden te zien, zoals een Doosan DX235 LCR-7 met een langere giek, een Doosan 300 die wordt getransformeerd tot een volwaardige 380-7 en een Hightrack-waterschapsuitvoering van de Doosan DX63.

Zoals bekend bouwt Anema zelf met regelmaat specials voor specifieke inzet. Hier bouwt Anema voort op de opgedane ervaring met eerder gerealiseerde machines. “We hebben inmiddels zoveel ervaring met het ombouwen van de Doosans dat we weten wat de machines aan kunnen”, vertelt Siep Anema. “In de regel zijn de standaardmachines zo overbemeten dat je zonder aanpassingen aan de hydrauliekuitrusting dergelijke ombouwen kunt realiseren”, zegt hij. Daarbij zijn het kalibreren van de machines en het finetunen van de bediening bij de moderne -7-machines eenvoudiger geworden. “Vroeger moesten we het oplossen met smoringen, stelringen en dergelijke zaken. Tegenwoordig leg je de aangepaste machine aan de laptop. Hij kalibreert zichzelf dan op basis van de nieuwe drukken en flowen.”