kenteken

Wetsvoorstel kentekenplicht nu ook door Eerste Kamer

Datum: 19 mei 2020
Laatst bijgewerkt: 20 mei 2020
Door: Hero Dijkema
De Eerste Kamer heeft dinsdag 19 mei 2020 het wetsvoorstel registratie- en kentekenplicht (land)bouwvoertuigen aangenomen. De invoering van kentekens voor (land)bouwvoertuigen en van APK voor snelle tractoren alsmede de verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u gaat daarmee definitief door. De wet is echter nog niet in werking getreden, dat is op een nog nader te bepalen tijdstip.

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel als een hamerstuk afgedaan en er is geen debat meer over gevoerd. Daarmee komt een einde aan meer dan 20 jaar inspanning door Cumela om te komen tot registratie en kentekening van (land)bouwvoertuigen. En ook dat Nederland al lang het enige land in Europa is dat geen kentekens voor (land)bouwvoertuigen heeft.

Verkeersveiligheid
Cumela heeft het altijd belangrijk gevonden dat het (land)bouwvoertuigen als volwaardige verkeersdeelnemer worden gezien door wegbeheerders. Daar hoort een registratiesysteem van de voertuigen zoals er nu komt bij. En ook een gekwalificeerde bestuurder middels het T-rijbewijs, dat al sinds 1 juli 2015 is ingevoerd. De verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u maakt het straks beter mogelijk om (land)bouwvoertuigen meer op rondwegen en doorgaande wegen te laten rijden. Woonkernen en parallelwegen met fietsers en bromfietsers kunnen dan meer vermeden worden. Het wetsvoorstel draagt dan ook bij aan verbetering van de verkeersveiligheid van het (land)bouwverkeer.

Registratie
De invoeringsdatum van de wet moet nog wel door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden vastgesteld. Vanaf invoering kunnen eigenaren zelf hun bestaande (land)bouwvoertuigen bij  de RDW administratief registreren. Het bestaande materieel hoeft daarvoor niet worden gekeurd of geschouwd door de RDW of een mechanisatiebedrijf. De verplichte registratie-items van het voertuig zijn:

  • VIN- of constructienummer
  • merk
  • handelsbenaming
  • Europese voertuigcategorie; T, C, R, S, Z
  • bouwjaar
  • maximumconstructiesnelheid
  • brandstof
  • Voertuigomschrijving (bij mmbs; bijv. graafmachine of maaidorser)

Het registreren van bestaande (land)bouwvoertuigen kan alleen gedurende een bepaalde periode, de zogenaamde conversieperiode. Aanmelden van bestaande (land)bouwvoertuigen na afloop van de conversieperiode kan, maar dan moet het voertuig wel worden gekeurd door de RDW. Hoe lang de conversieperiode gaat duren is nu nog niet bekend.

Kentekenplaat
Na registratie ontvangt de eigenaar een kentekencard (kentekenbewijs op creditcardformaat). De kosten van registratie en de kentekencard zijn 18 euro per voertuig. Vervolgens kan de eigenaar een kentekenplaat kopen bij de automaterialenhandel. Vanaf 1 januari 2025 wordt de generieke kentekenplicht ingevoerd. Wel moet er direct een kentekenplaat op het (land)bouwvoertuig zitten als er harder dan 25 km/u wordt gereden, de landbouwtrekker APK-plichtig is, het voertuig in het buitenland rijdt of ontheffingsplichtig is.
Aanhangwagens of getrokken werktuigen hebben geen registratieplicht, maar moeten een witte volgplaat voeren. Het kentekennummer op de witte volgplaat hoeft niet dezelfde te zijn als van het trekkende voertuig. Wel moet het kentekennummer overeenkomende met een andere trekkend voertuig van dezelfde eigenaar als van het getrokken materieel.
Trekkende voertuigen krijgen een kentekenplaat die begint met de letter T en alle geregistreerde getrokken materieel krijgt een plaat beginnend met de letter L.

APK
De wet maakt ook de invoering van APK-plicht voor snelle tractoren (met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/u). De daadwerkelijke APK-keuring wordt pas wordt ingevoerd na afloop van de conversieperiode. In media wordt nog een invoeringsdatum van 20 mei 2020 voor de APK genoemd, maar dat is inmiddels achterhaald. Bestaande snelle landbouwtrekkers moeten om de twee jaar worden gekeurd. Nieuw verkochte snelle tractoren moeten na vier jaar voor het eerst naar de APK en vervolgens ook om de twee jaar.

Nieuwe (land)bouwvoertuigen
Nieuw verkochte (land)bouwvoertuigen worden afgeleverd met kentekenplaat en staan direct op naam van de eigenaar. Importeurs, dealers en mechanisatiebedrijven moet daarvoor wel een zogenaamde bedrijfserkenning hebben van de RDW. Deze is ook nodig om een handelsvoorraad aan te houden. Naar schatting moeten ongeveer 700 bedrijven een bedrijfserkenning hebben om in (land)bouwvoertuigen te kunnen handelen. Er moet dus voor inwerkingtreding nogal wat worden geregeld. Een invoeringsdatum van de wet van niet eerder dan 1 januari 2021 ligt dan ook voor de hand.

Alle regels op een rij
Wil je alle regels nog eens nalezen? Klik dan hier om naar het artikel uit Vakblad Grondig te gaan waarin alle regels op een rij zijn gezet.