Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Nieuwe Puma en Optum

Met nieuwe topmodellen in de Puma- en Optum-range geeft Case IH deze series meer vermogen. Bij de Puma wordt de Puma 260 CVXDrive AFS Connect het nieuwe topmodel, met 15 kW (20 pk) extra nominaal vermogen. Bij de Optum-serie kreeg het nieuwe topmodel, de Optum 340 CVXDrive AFS Connect, zelfs 29 kW (40 pk) meer nominaal vermogen. De series ondergingen ook verder enkele wijzigingen.
6 oktober 2023 5 min leestijd
01 541A3680.jpg
02 6340 TERRUS CVT (1).jpg

Case IH gaat zijn populaire Puma- en Optum-ranges herpositioneren. De uitgebreide Puma-range loopt van 103 tot 191 kW (140 tot 260 pk). Hij is onderverdeeld in een compacte, Short Wheel Base-lijn van 103 tot 129 kW (140 tot 175 pk). Daarnaast is er de Long Wheel Base-lijn van 136 tot 176 kW (185 tot 240 pk). Deze lijn omvat de Puma 185, Puma 200, Puma 220 en Puma 240. Daar is vorig jaar de Puma 260 CVXDrive AFS Connect bij gekomen. Daarvan worden de eerste exemplaren nu uitgeleverd. 

Een boost hebben de Optums niet nodig voor het werk dat er veel mee wordt gedaan, aldus Case IH

De Optum-range bestond uit drie modellen van 184, 202 en 221 kW (250, 275 en 300 pk). Dit is het nominale vermogen bij 2100 toeren. De maximale vermogens bedragen respectievelijk 201, 212 en 230 kW (273, 288 en 313 pk) bij 1800 motortoeren. Een boost hebben de Optums niet. Niet nodig voor het werk dat er veel mee wordt gedaan, aldus Case IH. Dat vraagt vooral constant veel vermogen, bijvoorbeeld voor trekwerk in het veld. De kleinste van deze drie gaat verdwijnen. Case IH verwacht dat klanten die een trekker van dit vermogen willen eerder zullen kiezen voor de Puma 260. Die is iets kleiner, iets lichter en toch iets sterker. Aan de onderkant gaat er dus een model af, aan de bovenkant komt er een bij, de Optum 340 CVXDrive AFS Connect. Die heeft 250 kW (340 pk) nominaal, maar hierbij is de vermogenscurve vanaf 1800 toeren tot vol gas vlak. Dat betekent dat die 250 kW (340 pk) ook meteen het maximale vermogen is. De 340 heeft een maximaal koppel van 1398 Nm bij 1400 toeren. 

Het grootste nieuws is de Optum 340 CVXDrive AFS Connect, die in november officieel wordt voorgesteld

Bij dit vermogen kan de klant ook kiezen voor een Magnum. Deze Amerikaanse trekker is echter langer en zwaarder en de verwachting is dat Europese klanten de voorkeur zullen geven aan een lichter, wendbaarder en daardoor toch iets breder inzetbaar model. De Magnum 280 en 310 zijn daarom al eerder uit het programma gehaald. De Optum 340 heeft een wielbasis van 3,00 meter, de Magnum van 3,16 meter. Het gewicht van de Optum is ongeveer 11,5 ton. De Magnum is bijna vijf ton zwaarder. Ter vergelijking de Puma Long Wheel Base: ook de Puma 260 heeft een wielbasis van 2,89 meter en een gewicht van net boven de tien ton. 

Optum in actie

Het grootste nieuws voor nu is dus de Optum 340 CVXDrive AFS Connect. Deze trekker wordt officieel voorgesteld op de Agritechnica in november, maar hij was half juni al te zien op de Engelse graanbeurs Cereals. Hij zal ook aanwezig zijn op 6 en 7 september op PotatoEurope in het Belgische Kain. Hij is in grote lijnen gelijk aan de andere Optum-modellen. De motor is ook de 6,7-liter-FPT, met een elektronisch geregelde turbo met variabele geometrie. Er gaat alleen wat meer brandstof in. De motor heeft daarom een andere cilinderkop en andere zuigers gekregen dan in de kleinere modellen, om hogere drukken aan te kunnen. De motor heeft ook een iets andere opbouw dan die in de Puma. Het carter is meer een deel van de trekker geworden dan van de motor. Hierdoor is een deel van het grotere gewicht van de Optum verklaard. Ook de koeling is aangepast op het hogere vermogen en dat geldt ook voor de lagers en keerringen in de transmissie en de volledige aandrijflijn. De hydrauliek en de tandwielen in de CVT zijn iets sterker geworden. De Optum is alleen met deze traploze CVT-transmissie leverbaar. 

De nieuwe spatborden maken het mogelijk dat er 215 centimeter hoge banden onder de Optums passen

De cabine van de Optum-range heeft in 2021 een update gekregen. Hij is toen 7,5 procent groter geworden en stiller. Dat heeft het rijcomfort van de trekkers aanmerkelijk vergroot. Dat wordt nog eens versterkt door de semi-actieve hydraulisch geveerde vooras. De cabine werd vooral langer en kreeg een nieuw frame, waarmee ook het zicht verbeterde. Case IH claimt met 66 d(B)A een van de stilste cabines in de markt te hebben. Dat is onder meer te danken aan beter en meer dempingsmateriaal en lagere productietoleranties, waardoor de afdichtingen zijn verbeterd. Ook de Multicontrol-hendel is in 2021 verbeterd, met meer vrij toewijsbare knoppen. De AFS Pro 1200 deed toen ook zijn intrede en die is in de nieuwe Optum 340 weer geïnstalleerd.

Overige wijzigingen

Bij de nieuwe cabine horen ook nieuwe spatborden. Die maken het mogelijk dat er 215 centimeter hoge banden onder de Optums passen, bijvoorbeeld in de maat 710/75R42. Het hefvermogen is met elf ton dik voor elkaar en dat geldt ook voor een eventuele fronthef. Die tilt maximaal zes ton. De hydrauliek heeft een maximale opbrengst van 220 liter per minuut via maximaal vijf aansluitingen aan de achterkant en drie aan de voorkant of in het midden. De aftakas heeft vier toerentallen achter en twee aan de eventuele fronthef. De grote dieseltank heeft een inhoud van 630 liter en daarmee kom je ook lange dagen prima door. Case IH wil de downtime verlagen door het verversingsinterval van de motorolie naar 750 uur te brengen. Ook de telemetrie moet daaraan bijdragen, doordat dealers op afstand storingsmeldingen krijgen en bij echt kritische meldingen meteen actie kunnen ondernemen en met de juiste onderdelen op pad kunnen. Een driejarig Safeguard Connect-pakket is standaard. Dit omvat onder meer pro-active support, checks vóór het hoogseizoen, trainingen en drie jaar volledige fabrieksgarantie.

Nieuw in AFS Connect is Tractor Implement Management, waarbij het werktuig de trekker aanstuurt

Het telemetriepakket maakt deel uit van een vijfjarig AFS Connect Advanced Telematics-pakket. Het hele cloud-based AFS Connect-programma is leverbaar. Hiermee is een draadloze verbinding met de thuisbasis mogelijk, zowel voor het overzetten van taken voor de chauffeur als voor het overzetten van de uitgevoerde taken. Nieuw in AFS Connect is Tractor Implement Management (TIM), waarbij het werktuig de trekker aanstuurt. Een onderdeel van TIM is de Baler Mode. De trekker herkent de bewegingen van de perswagen en merkt wanneer dat zwaarder gaat. In het verleden reageerde de brandstoftoevoer pas als het motortoerental al was gedaald, nu gebeurt dat eerder, waardoor de motor beter op toeren blijft. Dat is goed voor de capaciteit en de brandstofefficiëntie. Bovendien komt er een einde aan het deinen van de trekker voor de pers, omdat de voorasvering iets strakker komt te staan als de trekker wil gaan duiken. 

Bijzonder aan de Optums zijn de standaard camera in de neus van de trekker en de Immobilizer. Dit is een sleutel met afstandsbediening voor het deurslot. Hoewel de trekker start met een gewone sleutel moet deze Immobilizer aanwezig zijn om de trekker te kunnen laten draaien. Het contactslot zit overigens niet meer naast het stuur, maar in de rechter zijconsole, als je tenminste niet hebt gekozen voor de start-stopknop. 

Tags
Grondig