MAN eerste elekrische etgx trekker afgeleverd

MAN start leveringen elektrische trucks

Datum: 30 oktober 2024
Laatst bijgewerkt: 30 oktober 2024
Door: Gert Vreemann
MAN Truck & Bus is gestart met de aflevering van volledig elektrische heavy-duty trucks. In Leipzig werd de allereerste 40-tons truck overhandigd aan de Dräxlmaier Group, een toeleverancier van de auto-industrie. Dräxlmaier gaat de MAN eTGX gebruiken voor het transport van accu’s voor de elektrisch aangedreven Porsche Macan naar de Porsche-fabriek in Leipzig.

MAN eerste elekrische etgx trekker afgeleverd

Alexander Vlaskamp, CEO bij MAN: “Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van onze onderneming. MAN presenteerde honderd jaar geleden de eerste truck met dieselmotor. Nu betreden we een nieuw elektrisch tijdperk. Na jaren van planning, ontwikkeling en vele tienduizenden testkilometers gaan we eindelijk van start met de serieproductie.”

De MAN eTGX wordt bij Dräxlmaier opgeladen met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. De afstand tussen de vestiging van het bedrijf en de fabriek van Porsche in Leipzig bedraagt ongeveer vijf kilometer. De truck vervoert gemiddeld 15,5 ton aan gewicht. Tegen het einde van het jaar volgen nog twee eTrucks, zodat er in totaal drie MAN’s eTGX voor Dräxlmaier op weg zijn

MAN eerste elekrische etgx trekker afgeleverd

De MAN eTGX die voor Dräxlmaier wordt ingezet, heeft een vermogen van 450 pk (330 kW) en een accucapaciteit van 534 kWh (waarvan 480 kWh bruikbaar) dankzij zes accupakketten. De truck is uitgerust met een digitale chauffeurswerkplek die speciaal voor de eTruck is ontworpen. De eTGX biedt een laadvermogen van maximaal 375 kW via het CCS-laadsysteem en heeft als lowdeck-trekker een schotelhoogte van 950 millimeter. MAN is de enige fabrikant die een elektrische lowdeck-trekker in serie produceert. Dankzij de bijzonder lage koppelschotelhoogte kan de truck opleggers met een binnenhoogte van drie meter trekken. Dit is vooral interessant voor de auto-industrie, waarin vaak lichte onderdelen met een groot volume moeten worden vervoerd. Bovendien biedt de MAN eTruck de kortste wielbasis in zijn klasse, waardoor hij geschikt is voor alle soorten opleggers.

De MAN eTruck heeft een actieradius van ongeveer 650 kilometer zonder bijladen wanneer hij is uitgerust met een zevende hoogvoltage-accu die over enige tijd beschikbaar zal zijn. De MAN eTGX en MAN eTGS kunnen ook worden voorbereid op de megawatt-laadstandaard (MCS). Dit maakt het mogelijk om de accu’s van de truck in ongeveer een half uur op te laden van tien tot tachtig procent.

In totaal zijn er al meer dan 2500 orders en orderaanvragen voor de eTruck ontvangen. “Samen met de eTGL, het ‘kleinere broertje’ van de eTruck dat tijdens de IAA 2024 aan de wereld werd voorgesteld, biedt MAN nu een compleet portfolio van elektrische trucks van twaalf tot vijftig ton. We verwachten dat tegen 2030 ongeveer de helft van alle afgeleverde trucks van MAN batterij-elektrisch zal zijn”, aldus Friedrich Baumann, Chief Sales Officer bij MAN.