Overslaan en naar de inhoud gaan Overslaan en naar de footer gaan Overslaan en naar de zoekbalk gaan Overslaan en naar de navigatie gaan

Hitachi stage V ZX130-7 en ZX135US-7

De nieuwe serie Zaxis-7-modellen ZX130-7- en ZX135US-7 short radius-rupsgraafmachines zijn er. Opvallend is dat die de Stage V-emissie-eisen halen zonder SCR-unit (AdBlue). Hitachi claimt mede dankzij het HIOS V-hydraulieksysteem een negen procent lager brandstofverbruik dan de vorige generatie. De fabrikant heeft ook het comfort en de veiligheid verbeterd.
1 juli 2021 2 min leestijd
Hitachi ZX 130 LCN stage V graafmachine
Hitachi Stage V rupsgraafmachine in de sloop

Je ziet aan het nieuwe jasje meteen dat het om nieuwe machines gaat. Opvallend aan de De ZX130-7-en ZX135US-7 short radius-rupsgraafmachines is dat de Stage V-motor geen SCR-unit nodig heeft. Dus geen AdBlue afvullen en alle bijkomende onderhoud. AdBlue, vervanging van filters en het daarbij behorende onderhoud zijn dus niet meer nodig. Met de nieuwe Eco-meter kunnen machinisten zien hoe zuinig ze werken en proberen het verbruik te verlagen.

Hitachi ZX135 US short radius rupsgraafmachine

De cabine van de ZX135US-7 heeft een vijftien centimeter bredere deuropening en een ruimer interieur met meer beenruimte. Ze behoren volgens Hitachi tot de stilste machines op de markt en er zijn zestien procent minder trillingen (in de ZX130-7) dan bij de vorige generatie. De bedieningconsole en armleuningen zitten aan de stoel vast en bewegen dus mee. Met de verbeterde opstelling van de pedalen en ruim voldoende afstand tussen hoofd en plafond is dit de ruimste Hitachi-cabine tot nu toe. Hulpstukken kunnen snel worden gewisseld dankzij het verbeterde systeem voor hulpstukken op de monitor. Het Aerial Angle-camerasysteem biedt een kijkhoek van 270 graden van bovenaf en machinisten hebben de keuze uit zes weergaveopties om de directe omgeving van de machine te bekijken. Verder zijn er nieuwe led-werklampen en een ruitenwisser met een vergroot wisoppervlak

Voor gemakkelijker onderhoud is er een grotere radiatorkap en ook de bereikbaarheid van het luchtfilter is beter. Verder wordt de kwaliteit van de motorolie en de hydraulische olie via twee oliesensoren continu bewaakt. Verder zijn er natuurlijk de Owner’s Site- en ConSite-voertuigvolgsystemen voor monitoring op afstand.

 

Tags
Techniek & Vakinformatie
Grondig
geen foto
Gert Vreemann
Redacteur