DSC05245

Fendt presenteert generatie 7 van de 700-serie

Datum: 14 oktober 2022
Laatst bijgewerkt: 14 oktober 2022
Door: Toon van der Stok
‘Wij bouwen de trekker waar jij over droomt.’ Onder dat motto lanceert Fendt generatie 7 van de 700-serie, met een Agco Power-motor en voor het eerst flat face-aansluitingen voor de hydrauliek. AgroTechniek en GroenTechniek Holland hebben de wereldprimeur. Daar wordt hij namelijk voor het eerst voorgesteld aan het publiek.

De lancering van een nieuwe serie is bij Fendt inmiddels een echt media-evenement, want naast een live-voorstelling voor de pers was er voor klanten ook een livestream. Die werd door 40.000 mensen gevolgd en dat laat zien hoe groot de belangstelling voor het merk is. In een gelikte presentatie claimde de fabrikant dat de nieuwe 700-serie de trekker is waar klanten van dromen en die Fendt nu voor hen bouwt.

Onder de motorkap huist nu een speciaal voor deze serie ontwikkelde 7,5-liter-Agco Power-zescilindermotor

De 700 serie is de belangrijkste trekkerserie voor Fendt. Sinds de lancering in 1998 zijn er al 90.000 van gebouwd. Deze trekkers van 106 tot 174 kW (144 tot 237 pk) zijn zeer gewild bij akkerbouwers en loonwerkers en hebben Fendt in deze klasse een fors marktaandeel van 25 procent bezorgd. Drie jaar na de lancering van generatie 6 is het daarom nu al tijd voor generatie 7, met wel een bijzondere bijkomstigheid: de oude serie blijft voorlopig gewoon op de markt. De nieuwe serie is dus vooral een uitbreiding van het modellenaanbod naar boven in deze klasse.

Agco Power-motor

Een grote verandering bevindt zich onder de motorkap. Daar vindt de gebruiker niet langer een Deutz-motor, maar een speciaal voor deze serie ontwikkelde 7,5-liter-Agco Power-zescilindermotor. Deze is ontworpen als een laagtoerentalmotor, waarmee de serie aansluit op kenmerken van bijvoorbeeld de 900- en 1000-serie. In dit geval wordt het maximumkoppel al bereikt bij 1250 toeren. Transport op 40 kilometer per uur kan zelfs al bij 950 toeren.

Om tot dit lagetoerenconcept te komen, zijn forse aanpassingen nodig, vertelde specialist Peter Settele. Je moet namelijk al bij toerentallen tussen de 1000 en 1500 de maximale hoeveelheid lucht in de motor krijgen om een goede verbranding te hebben. Daarvoor moet je de hele motorkarakteristiek dus aanpassen. Ook de koelunit is aangepast om al bij lage motortoerentallen een maximale koeling te realiseren. Daarvoor wordt de fan nu hydraulisch aangedreven. Op wens is deze ook omkeerbaar te maken. Voor de aandrijving is er een speciale hydrauliekpomp aanwezig. Opvallend is dat de radiatoren niet meer naar buiten kunnen klappen, maar dat er veel tussenruimte tussen de blokken is. De gedachte is dat dit voldoende ruimte geeft om ze schoon te blazen en dit maakt het ontwerp eenvoudiger. Als extra is er ook een afzuiging op het luchtfilter om vervuiling zo veel mogelijk te voorkomen. Het nieuwe ontwerp moet ervoor zorgen dat het benodigde vermogen voor koeling, normaal vier tot acht procent van het motorvermogen, verder omlaag kan.

Flat face-koppeling

Een heel opvallende ontwikkeling is aan de achterzijde te vinden. Daar stapt Fendt als eerst over op nieuwe hydrauliekkoppelingen. Bedrijven uit het grondverzet zullen ze ongetwijfeld kennen als de flat face- of vlakdichtende koppeling. De grote voordelen zijn dat deze lekvrij is, gemakkelijk schoon te maken is en vooral dat er veel meer capaciteit is. Feitelijk is dit het enige systeem dat zinvol is als je een hydrauliekpomp hebt met een capaciteit van 190 liter. Het traditionele systeem dat tot nu toe op elke trekker wordt gemonteerd, kan eigenlijk maar 80 tot 100 liter olie per minuut aan. Het is een van de redenen van de grote warmteontwikkeling in het hydraulische systeem.

Natuurlijk zal het tijd kosten om landbouwbreed de overschakeling te maken, zeker nu alles nog met de oude koppeling is uitgerust. Het past als technisch marktleider echter om die stap te zetten, vindt Fendt. Om het voor bedrijven gemakkelijk te maken, zijn er niet alleen verloopstukken, maar is het ventielenblok zo gebouwd, dat je er ook gemakkelijk andere koppelingen op kunt zetten. We zijn benieuwd of bedrijven hierin meegaan.

Luxe cabine

Uiteraard is er ook weer veel aandacht voor de bestuurder in de nieuwe serie. Het belangrijkste is wel de nieuwe stoel die leverbaar is. Deze komt niet van Grammer, maar van Isri, waar het bedrijf al eerder mee heeft samengewerkt. De stoel is volledig elektrisch te verstellen, inclusief de lendensteunen, en deze instelling kan in de eigen boordcomputer worden opgeslagen. Het betekent dat je je eigen gebruikersprofiel kunt oproepen zodra je in de trekker plaatsneemt. Een druk op de knop is dan voldoende om de stoel weer in jouw perfecte positie te brengen. Behalve dit kan de stoel ook verwarmen en koelen en is er een massagestand om de rug soepel te houden op lange werkdagen. Voor de afzet naar warme landen is de airco flink vergroot, wat betekent dat het koelen veel gemakkelijker gaat en met minder sterke luchtstromen. Voor het koelen van dranken of het vers houden van de boterhammen is er een koelbox, die een plekje naast het rem- en rijpedaal heeft gekregen.

De nieuwe serie heeft als basis voor de bediening het FendtOne-concept en de bijbehorende armleuning. Deze is gekoppeld aan de nieuwste transmissie, de Fendt VarioDrive, waarbij de aandrijving afhankelijk van de slip naar beide assen gaat. Ook kan af-fabriek het VarioGrip-systeem worden opgebouwd om ook via de bandendruk een optimale overbrenging te krijgen.

De grote voordelen van de flat face-koppeling zijn dat deze lekvrij is, gemakkelijk schoon te maken is en veel meer capaciteit heeft

Al met al met al maakt dit de generatie 7 een compacte trekker, die door de wespentaille ook een korte draaicirkel heeft. Daarmee is hij vergelijkbaar met de 500-serie, terwijl de uitvoering op het niveau van de 900 zit. In combinatie met de hogere vermogens van maximaal 221 kW (300 pk) bij een relatief laag eigen gewicht van net geen negen ton is dit een allrounder die geschikt is voor het landwerk, maar met zijn lagetoerenconcept ook voor transport. Wellicht inderdaad een trekker waar cumelabedrijven van dromen.