
Wie zich afvraagt waarom Fayat geïnteresseerd is in de Mecalac Group hoeft alleen maar de website van dit grote Franse concern te openen. Daar zie je op de openingsfoto een Mecalac in actie op een van de werken. Voor insiders is het bekend dat Fayat voor zijn aannemingstakken al jaren een grote afnemer is van Mecalac-producten. Fayat, ondanks zijn enorme omvang nog steeds een familiebedrijf, is in 1957 opgericht door Clément Fayat en wordt nu geleid door zijn zonen Jean-Claude Fayat en Laurent Fayat. Het nabij Bordeaux opgerichte bedrijf is als Fayat Group stevig doorgegroeid in de aannemingstakken, maar heeft ook onder meer de merken Bomag (2004), Terex (2013, asfaltmachines) en Dynapac (2017) overgenomen.

Op de Bauma zal het negentien noviteiten laten zien van de merken Bomag, Dynapac, Ermont, Marini, SAE, Secmair, Dulevo en Scarab. Mecalac zal er nog met de eigen vertrouwde stand staan, met naast de Revo 990-graaflaadcombinatie met omkeerbare cabine onder andere de vernieuwde 12-serie MSX, MTX en MRX en uiteraard de Revo-dumptruck met eveneens een draaibare cabine.

De familie Marchetta geeft geen reden op voor de verkoop. Alexandre Marchetta, CEO van de Mecalac Group, geeft samen met zijn vader en oprichter Henri Marchetta aan dat ze blij zijn met de overname, dat beide partijen werken aan een naadloze overgang en dat intussen de Mecalac Group onveranderd doorgaat met datgene waar die altijd al mee bezig was. Dat betekent dat de gebruiker weinig zal merken van de overgang en dat de Mecalac Group met zijn merken doorgaat. Importeur Ahlmann Nederland bevestigt dat het bedrijf onveranderd door zal gaan als mede-ontwikkelaar en importeur voor de Mecalac Group.