

Hun werkbreedte is niet groter dan de 9,70 of 9,90 meter van de Disco 1010 Trend en Comfort-modellen, maar de nieuwe Disco 9700-serie maaiers zijn wel een slag zwaarder. Met werkbreedtes tot 9,50 meter zijn ze ontwikkeld voor het maaien van grote oppervlakken voor biomassa met een opbrengst tot wel 60 ton per hectare en met trekkers tot 368 kW (500 pk). Daarnaast zijn ze afgestemd op het maaien van ongelijkmatige of glooiende percelen die vragen om een grote overlap. Ze zijn leverbaar met een rollen- of vingerkneuzer en met zwadaflegging.

De nieuwe Disco 9700-maaiers hebben de bekende Claas Max Cut-maaibalken met Active Float-ontlasting. De in 2022 geïntroduceerde glijsloffen die voor een extra snijhoogte van vijftien millimeter zorgen, zijn nu ook leverbaar voor de Disco 9700 en alle overige frontmaaiers.
De Disco 9700-maaiers hebben een nieuw frame met schuine draagarmen voor een goede gewichtsverdeling op de kopakker en bij het rijden op de weg. De uitvoeringen met Auto Swather-zwadaflegging zijn voorzien van een verstevigde aanbouwbok.

Bij alle Disco 9700-modellen kunnen de maaiarmen via een scharnierconstructie 30 centimeter naar buiten en 50 centimeter naar binnen worden geschoven om de overlap aan te passen. Dit geeft een traploze maaibreedteaanpassing van 8,80 tot 9,50 meter. In transport trekken de maaiarmen automatisch in om binnen de maximale transporthoogte van vier meter te blijven.
Als optie is er een hellingsregeling die met behulp van een hellingshoeksensor zowel het verschuiven als de oplegdruk van de Active Float-regeling afzonderlijk voor de linker en rechter maaiarm aanpast. De maai-units worden aangedreven met behulp van door Walterscheid ontwikkelde drievoudig telescopische P-Line-aftakassen van speciaal gehard staal.

De Auto Swather-modellen zijn bandmaaiers die geschikt zijn voor trekkers tot 368 kW (500 pk). Deze zijn berekend op grote hoeveelheden gewas, zoals luzerne, gehele-plantsilage en wintervoer. Voor percelen met een zeer hoge opbrengst beschikken ze over een gewijzigde doorvoer naar de met kevlar verstevigde transportband en aansluitende zwadaflegging. Dankzij de twee verschillende schuine standen wordt de transportband gelijkmatig gevuld. Voor werkzaamheden zonder zwadaflegging of wanneer conform de ‘19 naar 12’-methode met een zwadhark met vier rotors van 12,70 meter wordt gewerkt, kunnen de bandunits aan beide zijden of afzonderlijk naar boven worden gedraaid. Zowel de Comfort- als de Business-uitvoeringen van de Disco 9700 zijn volledig Isobus-compatibel.