Staad heeft de geheel elektrisch aangedreven Doosan DX19 Electric, die het bedrijf samen met Urban Mobility Systems en cumelabedrijf Ploegam heeft ontwikkeld, klaar. Daarbij is het doel om bij normale belasting een hele werkdag op één acculading te kunnen werken gerealiseerd. Dat geldt ook voor de wens om alles binnen de bestaande behuizing in te bouwen en het oplaadpunt te realiseren op de plek waar bij de conventionele DX19 de tankdop zit. Daarbij zijn er geen concessies gedaan op het gebied van wendbaarheid en graafprestaties.
De machine is uitgerust met een 15 kW elektromotor. De vast ingebouwde accu bestaat uit lithium-ijzer-fosfaataccu-modules, die honderd procent recyclebaar zijn. Voor deze accu’s wordt een end of life-verklaring afgegeven, die er in de praktijk op neerkomt dat de levensduur ongeveer tien jaar bedraagt. De systeemspanning is 350 volt en de beschikbare capaciteit van de accu is 32 kWh.
Door gebruik te maken van een hoog voltage is er minder verlies en wordt er volgens Urban Mobility Systems een grotere efficiency behaald. Daardoor kan de Doosan DX19 Electric in theorie en ook volgens de eigen praktijktesten zeker een achturige werkdag draaien op één acculading. De DX19 Electric heeft een 6,6 kW onboard-lader waarmee met de laadkabel de accu in circa vier uur op te laden is. Urban Mobility Systems heeft het elektrische gedeelte van de machine ontwikkeld.