

Op zich is het idee niet nieuw om energie van het zakken en afremmen van de giek bij omslagwerk op te slaan en weer vrij te geven bij de volgende beweging. We hebben het al bij een aantal leveranciers op eerdere beurzen gezien. Volvo Construction Equipment heeft het idee doorgezet en op zijn eigen manier verwezenlijkt met eigen componenten in de nieuwe generatie EC250E-, EC300E- en EC350E-rupsgraafmachines. Bij dit systeem wordt de olie bij het zakken van de giek in accumulatoren (onder druk) opgeslagen. Dit is zo geregeld dat het geen invloed heeft op de snelheid van zakken.

Deze energie wordt bij het heffen niet direct teruggegeven aan de giekcilinders. Volvo heeft ervoor gekozen om deze opgeslagen hydraulische energie te leiden naar een hulp-hydromotor die tussen de motor en de hydropompen zit. Daardoor merkt de gebruiker er eigenlijk niets van bij het weer heffen van de giek voor de volgende graafbeweging. Ook een belangrijk voordeel is dat de olie zo retour (en dus door het filter) gaat in plaats van continu alleen ‘heen en weer gaat’ tussen hybride-unit en giekcilinders. Dit systeem staat daarmee los van de gekozen werkmodus. Je kunt bijvoorbeeld gelijktijdig in eco-modus en hybride-modus werken. Volvo geeft aan dat dit systeem vooral meerwaarde biedt bij omslagwerk (graven, negentig graden draaien en lossen), waar deze categorie machines veel voor wordt ingezet. Volvo meldt deze techniek op termijn ook op andere graafmachines te gaan introduceren.