Bij de dieseltrucks zet DAF in op een grotere efficiëntie om zo te komen tot een lager brandstofverbruik en een geringere uitstoot. De winst wordt bij de Paccar MX-13- en MX 16-motoren bereik door een gewijzigde kleptiming, een koelvloeistofpomp met dubbele aandrijving en een tweecilinder-luchtcompressor met koppeling. Verder zijn de turbo- en EGR-systemen vernieuwd en staan nieuwe brandstofinjectoren garant voor een hogere efficiëntie en betrouwbaarheid en een langere levensduur. Bij de aandrijflijn is een sterkere as leverbaar voor de sterkste Paccar MX-13-motor van 390 kW (530 pk). Een nieuwe schakelstrategie van de transmissie in combinatie met de motoroptimalisaties leidt tot een zeven procent lager toerental bij kruissnelheid (950 toeren per minuut in plaats van 1030), afhankelijk van de configuratie.
Dankzij de grotere brandstofefficiëntie en de navenant lagere CO2-uitstoot voldoen verschillende Nieuwe Generatie DAF-modellen aan de Maut-klasse 3-eisen. Verder gaat DAF bij de XD-, XF-, XG- en XG+-modellen van de Nieuwe Generatie standaard het DAF Digital Vision-camerasysteem (dat de traditionele spiegels vervangt), Predictive Cruise Control en banden met lage rolweerstand op 4x2- en 6x2-uitvoeringen monteren. Dit levert nog eens zes procent brandstofbesparing op. Alle Nieuwe Generatie DAF-trucks worden geleverd met een tienjarig abonnement op Paccar Connect. Een van de belangrijkste voordelen daarvan is de eenvoudige integratie met bestaande logistieke applicaties van derde partijen. De verkoop van dit pakket innovaties voor de DAF XD, XF, XG en XG+ is op de IAA gestart.
DAF stelde ook een volledige serie elektrische trucks voor: de XB, XD en XF Electric voor respectievelijk stedelijke, (boven)regionale en (inter)nationale toepassingen. Deze trucks zijn voorzien van modulaire batterijpakketten voor ranges tot 500 kilometers op een enkele lading. Alle elektrische trucks van DAF zijn uitgerust met LFP-batterijen (lithium-ijzerfosfaat). Daarbij biedt DAF een compleet servicepakket aan. Dat omvat naast allerlei specifieke adviesdiensten ook laadstations en energieopslagsystemen van Paccar Power Solutions. De Paccar MX-motoren zijn geschikt voor het gebruik van HVO. Uitvoeringen voor B100 Fame-biodiesel zullen begin volgend jaar beschikbaar zijn. Daarnaast werkt DAF volop aan een eigen waterstofmotor en een eigen e-axle.