landbouwverkeer

Cumela lobbyt voor oplossing knelpunten (land)bouwvoertuigen

Datum: 7 mei 2025
Laatst bijgewerkt: 7 mei 2025
Door: Hero Dijkema
Samen met brancheorganisaties Fedecom, BMWT, TLN, evofenedex, RAI Vereniging heeft Cumela een brief gestuurd naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarin doen we gezamenlijk een oproep om langlopende knelpunten voor (land)bouwvoertuigen nu écht op te gaan lossen.

Bij de voorbereiding van de invoering van de registratie- en kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen hebben de brancheorganisaties intensief samengewerkt met het ministerie van IenW en de RDW. Helaas is de snelheid die er was bij voorbereiding van de registratie- en kentekenplicht inmiddels  grotendeels verdwenen.

Door de invoering van de goedkeuringsplicht van nieuwe (land)bouwvoertuigen zijn er voor fabrikanten, leveranciers en gebruikers ook diverse knelpunten en praktische problemen naar voren gekomen. Deze knelpunten voor de branches zijn in de gezamenlijke brief geadresseerd met tegelijkertijd het verzoek aan het ministerie van IenW om te gaan werken aan oplossingen.

De volgende knelpunten moeten opgelost worden:

1. Toekomst APK 3

De APK-plicht voor snelle tractoren (APK-3) is niet van de grond gekomen, terwijl mechanisatiebedrijven hiervoor aanzienlijke investeringen hebben gedaan. Bedrijven die APK-3 aanbieden haken nu af, keurmeesters gaan niet meer op herhaalcursus, waardoor er straks nauwelijks nog locaties voor APK-3 overblijven.

2. Begrippen ‘openbare weg’ of ‘deelname aan verkeer’

Bepaalde mobiele machines met een specifieke werktuigfunctie, kunnen door hun constructie niet voldoen aan de voertuigeisen en dus niet worden goedgekeurd. Terwijl deze machines, bijvoorbeeld zijladers, alleen op eigen terrein worden gebruikt en niet op de echte openbare weg komen. Door rekening te houden met waar een mobiele machine wordt gebruikt, kan goedkeuring mogelijk wel.

3. Werktuigfunctie: mobiele machine of niet?

Werktuigdragers of multifunctioneel inzetbare voertuigen worden gezien als transportmiddel, omdat ze ook lading kunnen vervoeren. Maar tegelijkertijd hebben ze ook een werktuigfunctie. Vaak is niet duidelijk wanneer welke functie het zwaarste weegt om te bepalen tot welke voertuigcategorie de machine behoort. Werktuigdragers kunnen nu niet als mobiele machine worden geregistreerd.

4. Centraal loket ontheffingen (land)bouwvoertuigen

Onderdeel van de invoering van de registratie- en goedkeuringsplicht is ook een centraal loket voor ontheffingen voor (land)bouwvoertuigen. De RDW heeft daarvoor een uitvoeringstoets gedaan hoe dit ontheffingensysteem kan worden ingevoerd. Toch zijn de noodzakelijke aanpassingen van de regelgeving  nog niet uitgevoerd door het ministerie van IenW. Eigenaren van (land)bouwvoertuigen moeten daarom nog steeds naar meerdere loketten om ontheffingen aan te vragen.

5. Rangeertruck en T-rijbewijs

Vrachtwagens kunnen worden goedgekeurd met een maximumconstructiesnelheid van 25 km/u. Deze vrachtwagens mogen dan banden hebben die breder zijn dan 2,55 m. Wel blijven alle verplichtingen gelden voor dergelijke trucks en moet de bestuurder onder meer het CE-rijbewijs hebben. De branches pleiten ervoor  een T-rijbewijs te laten volstaan.

Hoe nu verder?

We hebben het ministerie van IenW en de RDW uitgenodigd om in juni naar de TKD 2025 te komen in Sint-Oedenrode. Daar willen we de knelpunten en praktische probleem graag nader toelichten!