Doosan DL-7 wielladers

Compleet vernieuwde Doosan DL-7-wielladers

Datum: 11 december 2020
Laatst bijgewerkt: 11 december 2020
Door: Gert Vreemann
Doosan wil steviger mee gaan doen in het wielladersegment. Daarvoor is de compleet vernieuwde DL-7 serie Stage V-wielladers gelanceerd, die duidelijk op Europa is gericht. Dat is te zien aan onder andere een vijfbak met lock-up en diverse intelligente aansturingen, waaronder het Doosan Smart Guidance System. Dat analyseert het rijgedrag en informeert de machinist hoe hij zuiniger kan werken.
Doosan DL280-7 wiellader

Onder de leus ‘We only changed everyting’ presenteerde Doosan afgelopen week officieel de nieuwe -7 DL-wielladers. Het gaat om zeven nieuwe modellen: de DL280-7, DL320-7, DL380-7, DL420-7, DL480-7, DL550-7 en DL580-7. Hier worden in 2021 nog de DL200-7, DL220-7, DL250-7 en DL420CVT-7 aan toegevoegd. Volgens Charlie Park, CEO van Doosan Infracore Europe, heeft Doosan bij de ontwikkeling van de DL-7-wiellader heel gericht ingespeeld op Europese wensen.

Doosan wiellader

De fabrikant werkt met zowel Doosan- als Scania-motoren en claimt dat deze Stage V-motoren tot vijf procent zuiniger zijn dan in de vorige modellen. Hierbij is het reinigingsinterval op het dieselpartikelfilter vergroot tot meer dan 6000 uur. De wielladers zijn uitgerust met een 40 km/u-vijfbak met lock-up op de vloeistofkoppeling. Daarbij is de demping in de aandrijving verbeterd voor comfortabeler werken. Het frame en de assen zijn verzwaard en daarbij hebben de assen nu een automatisch schakelend differentieelslot. Doosan geeft een extra grote knikhoek op. De grotere laadbakken hebben zeven procent meer inhoud dan de voorgangers. Daarbij is er pneumatische demping op het laadframe en zijn er diverse automatische laad- en losfuncties instelbaar. Het laadframe met Z-kinematiek levert hoge til- en hefvermogens, met een grote storthoek. Een optionele High Lift-arm is beschikbaar. Alle nieuwe DL-7-wielladers zijn standaard uitgerust met een derde regelventielfunctie, te bedienen met de proportionele schakelaar op de joystick. Bovendien kunnen de nieuwe wielladers worden besteld met verschillende contragewichten.

Doosan wiellader cabine

Met het nieuwe Doosan Smart-sleutelsysteem op het bedieningspaneel in de cabine kan de machinist de machine sleutelloos starten en het cabineportier bedienen en afsluiten. De nieuwe cabine biedt een sterk verbeterd gezichtsveld voor de machinist. Zo is het glasraamoppervlak veertien procent groter vergeleken met dat van de vorige DL-5-modellen. De nieuwe Grammer Actimo XXL-stoel met lendenfunctie heeft een geïntegreerde joystickbediening in de armleuning. Via het EMCV-systeem zijn verschillende functies beschikbaar, zoals automatische graafterugloop, bak kantelen-kick-out, bakopvang-stopstand en schokpreventie voor meer bedieningscomfort. De gevoeligheid van de joystickbediening is instelbaar

Het nieuwe generatie van het energiebeheersysteem Situation Awareness Technology scant de activiteit van de machine en past het motorvermogen aan op basis van het laadframe, de pompdruk en de uitgaande as. Dit geeft volgens Doosan een productiviteitsverhoging van zeven procent ten opzichte het vorige -5-model. Nieuw is het Doosan Smart Guidance System. Dit is een nieuwe functie die het rijgedrag analyseert en de machinist informeert hoe de hoogste brandstofefficiëntie te bereiken is.

Doosan DL-7 Wiellader

Verder zijn de wielladers voorzien van een automatisch smeersysteem en zijn de onderhoudspunten goed te bereiken, mede door wegklapbare achterwielspatborden. De machine is uitgerust met een omkeerfan en heeft standaard perslucht beschikbaar in de cabine. Uiteraard zijn de wielladers te koppelen aan het DoosanConnect TMS2.0- machineparkbewakingssysteem. Doosan geeft standaard drie jaar/5000 uur garantie.

Het introductiefilmpje laat in een kwartier de opbouw en de highlights fraai zien. https://youtu.be/A16ZVfOJPj4.