Als ondernemer komt er veel op je af, zoals snel veranderende wet- en regelgeving, fors toegenomen kosten, een nog steeds krappe arbeidsmarkt en uitspraken van rechters en ministers die grote onzekerheid met zich meebrengen. Die onzekerheid heb je liever niet en gaat je niet in de koude kleren zitten. Toch is onzekerheid af en toe niet eens erg. Onzekerheid kan datgene omhoog brengen waar je mee zit en laat je nog eens nadenken over dat wat er nodig is om verder te komen. Lange perioden van onzekerheid kunnen er echter voor zorgen dat je sneller geïrriteerd raakt en je jezelf langzaam maar zeker afsluit voor allerlei zaken van buitenaf. Hoe voorkom je dat?
Je bent kortaf, snel geprikkeld en hebt moeite om naar een ander te luisteren
Irritatie als kans
Maak je je druk? Heb je twijfel? Ben je ontevreden? Word je gedwongen tot het maken van keuzes die je eigenlijk niet wilt maken? Irritatie kan veel oorzaken hebben en misschien zijn het er wel meer dan één. Het gaat er uiteindelijk om wat je ermee doet. Je kunt het natuurlijk voor jezelf houden. Als je daarvoor kiest, moet je een ander daar niet eenzijdig mee lastigvallen.
In de praktijk blijkt dat vaak lastig, want de meesten van ons doen dat uiteindelijk wel. Je bent kortaf, snel geprikkeld en hebt moeite om naar een ander te luisteren. Dit komt de onderlinge relatie meestal niet ten goede en bovendien baal je zelf achteraf misschien nog wel het meest.
Mijn advies is: maak het bespreekbaar. Als jij ergens mee zit, is het de kunst om open te durven zijn en jouw gevoel uit te spreken. Respecteer elkaar en luister naar de ander. Zo ontstaat er ruimte voor verbinding en verdieping. Dat wil niet zeggen dat elke irritatie of onzekerheid zomaar is opgelost maar zo voorkom je wel verdeeldheid. Met verdeeldheid om je heen kun je niets.
Irritatie is dus een kans om leiderschap te tonen; je gevoel uit te spreken en om de ander, of de andere kant van het verhaal, beter te leren begrijpen. Pak die kans!
Irritatie is dus een kans om leiderschap te tonen
Keuzes maken
Dat onze sector onderhevig is aan grote veranderingen staat als een paal boven water. Dat dit soms de nodige onzekerheid en irritatie met zich meebrengt, kan ik me goed voorstellen. Maar als je doet wat je altijd al deed… dat hoef ik je niet te vertellen. Een veranderende sector vraagt van jou als ondernemer om keuzes te maken. Zorg ervoor dat je aan de slag gaat met keuzes maken. Zo is het dus ook een keuze om niet alleen te kijken naar wat er niet goed gaat, maar vooral naar wat er wél goed gaat. Dat is alvast een irritatie minder.
Maak je je zorgen, heb je vragen of ben je het ergens niet mee eens? Laat je gevoelens niet sudderen, maar ga in gesprek, bijvoorbeeld met jouw bedrijvenadviseur of je collega op de hoek. En vergeet niet, er gaan ook een heleboel dingen goed!
