Column - Afscheid kan ook zo

Datum: 18 september 2020
Laatst bijgewerkt: 18 september 2020
Door: Rob de Goede
Na zoveel jaren trouwe dienst je baan verruilen voor een andere vanwege een arbeidsconflict hoeft nog geen naar afscheid te betekenen. Lees hier hoe het ook kan.

Recent ben ik met mijn vrouw en twee kinderen naar de kapper gegaan. We gaan meestal naar dezelfde kapper en dus leer je de kapsters een beetje kennen. Je maakt algauw een praatje tijdens het knippen. Niets aan de hand, zou je kunnen zeggen. Deze keer ging het echter iets anders dan anders.

Tijdens het knippen vertelde de desbetreffende kapster namelijk dat ze een andere baan had gevonden. Ze had een conflict met haar baas gekregen omdat zij na een operatie een langere tijd voor herstel nodig had dan eerst werd aangenomen. Na de foto’s te hebben gezien, kon ik beamen dat je met dit soort verwondingen niet aan het werk kunt.

Het is belangrijk om het conflict (emotie) te scheiden van de mens

Dit was haar laatste werkdag. Ze had zich de afgelopen drie jaar met hart en ziel ingezet voor de kapsalon, waarbij ze ook vaak de lunchpauzes oversloeg om de klanten voor te laten gaan. Vanwege vakantie van haar collega had ze de hele week alleen in de kapsalon gestaan. Ook op haar laatste werkdag had haar baas zich niet laten zien.

Toen ik vroeg of er dan helemaal niets aan haar afscheid werd gedaan, brak ze. Ze voelde zich niet gewaardeerd en kon geen goede afronding vinden zoals het was gelopen. Dit greep mij zo aan dat ik spontaan de kapsalon ben uitgelopen om een enorme bos bloemen voor haar te kopen. Die heb ik aan haar aangeboden in het kader van ‘als je baas het niet doet, dan doe ik het wel’. Ze had dit overduidelijk niet verwacht en met z’n allen hebben we de laatste uren van deze kapster in een positieve en gezellige sfeer doorgebracht.

Ik merkte dat dit niet alleen mij een goed gevoel gaf, maar ook dat het voor haar een onvergetelijke middag was geworden. Ze had een mooie afronding van haar betrekking bij deze kapsalon.

Wellicht is deze situatie herkenbaar als je al eens afscheid hebt moeten nemen van een medewerker met wie je een conflict mee hebt of hebt gehad. Deze situatie maakte mij weer duidelijk dat het belangrijk is om het conflict (emotie) te scheiden van de mens. Dat dit niet altijd even gemakkelijk is, realiseer ik mij ook. Toch helpt het bovenstaande verhaal wellicht enigszins om een inzicht te krijgen in de gevoelens van iemand die afscheid neemt van het bedrijf. Het is van belang dat er een goede afronding van het afscheid is, zodat dit een plek kan worden gegeven. En wie weet kom je elkaar op een later moment nog eens tegen.