

De HD-pick-up (heavy duty) is voorzien van een curvebaan aan beide zijden voor een maximale torsiebestendigheid en robuustheid. Er zijn daarbij veel slijtdelen en lagers in de pick-up verwerkt die ook in die van de Jaguar-hakselaar worden gebruikt. Ook zijn lagers, invoerplaten en andere onderdelen verstevigd voor de zwaardere gewasstromen. Mede hierdoor loopt de pick-up ook een stuk rustiger en maakt hij minder geluid. De HD-pick-up heeft vijf tandrijen en achttien dubbele tanden per rij. Door de extra tandrij kan de pick-up op een lager toerental draaien, terwijl het toerental van de geveerde invoerrol juist is verhoogd. De pick-up zou daardoor schoner oprapen en sneller doorvoeren.

Het gevolg is dat de rest van de invoer ook hier en daar moest worden aangepast. Zo is de grenswaarde van de slipkoppeling verhoogd naar 1600 Nm en kreeg de hoofdaandrijfas van de pick-up een grotere diameter. Het perskanaal kreeg nieuwe beplating bovenop en aan de zijden voor meer stevigheid. Daarnaast is de software aangepast voor een nauwkeuriger persdrukregeling (APC) en zijn er veel onderdelen voorzien van HD-lagering en Hardox-coating. Claas zegt tijdens het testen van deze Evolution-uitvoering te hebben ondervonden dat de pers na 40.000 balen veertig procent minder slijtage vertoont dan zijn voorganger.

Om vlotter te kunnen aankoppelen, zijn er standaard Kennfixx-snelkoppelingen voor de hydrauliekslangen en is de steunpoot langer, dubbelwerkend en in het frame geïntegreerd. Handig is dat het touw staand naast de pers is in te voeren zonder ladder en ook zijn de touwremmen af te stellen zonder gereedschap. Ook het uitklappen van de balengoot met rollenbaan kan voortaan vanuit de cabine. De pers is te bedienen via een Cemis 700-, Cebis- of Isobus-terminal. Optioneel zijn er ook camera’s rondom te monteren.
tekst Frits Huiden