Claas Cemos DLG getest

Claas Cemos voor trekkers DLG erkend

Datum: 18 december 2020
Laatst bijgewerkt: 18 december 2020
Door: Gert Vreemann
Het DLG-testinstituut heeft onlangs met tien chauffeurs het Claas Cemos-dialoogsysteem in de praktijk getest. Daarvoor werden twee Claas Axion 870 CMatic-trekkers met cultivatoren gebruikt voor ondiepe en diepe grondbewerking. Met Cemos noteerden de ervaren testkandidaten een capaciteitsverbetering tot 21 procent bij een brandstofbesparing tot 16,8 procent.
claas cemos getest bij grondbewerking

Tien chauffeurs uit Duitsland, Frankrijk, Polen en Denemarken namen half september deel aan een praktijktest op een grote boerderij in Saksen-Anhalt. De operatie werd begeleid door testingenieurs van het DLG-testcentrum, die naast de rijsnelheid ook het brandstofverbruik controleerden. Verder werd gedocumenteerd hoe zowel de bestuurder als Cemos de machine-instellingen voor trekkers veranderde tijdens de metingen. Op de percelen werden drie dagen lang metingen uitgevoerd met cultivatoren in ondiepe en diepe grondbewerking op lichte en zware, lemige zandgrond.

Claas Cemos trekkers getest

Met twee Claas Axion 870 CMatic-trekkers hadden de chauffeurs, afkomstig van boerderijen en loonwerkbedrijven, de mogelijkheid om eerst de belangrijke instellingen zoals frontballast, wielgewichten, bandenspanning en motorbelasting naar eigen inzicht in te stellen en deze vervolgens in het veld verder aan te passen. Dit zonder eerst Cemos voor trekkers te gebruiken. Claas leverde hiervoor niet alleen de trekkers, maar ook ballastgewichten met verschillende gewichten. Dankzij het geïntegreerde Claas CTIC 2800-bandendrukregelsysteem kon ook de bandenspanning worden aangepast. De aanpassingen werden door alle chauffeurs uitgevoerd totdat het optimale in hun ogen was bereikt. Veel deelnemers hadden zich hiervoor vooraf geïnformeerd over de technische optimalisatiemogelijkheden en de optimale instellingen.

praktijktes DLG Claas Cemos trekkers

Alle metingen werden vervolgens herhaald met geactiveerde Cemos voor trekkers, waarbij de chauffeurs de optimalisatiesuggesties naar eigen goeddunken bevestigden of alternatieve suggesties van Cemos voor trekkers vroegen. Ook hier werden de ballastgewichten indien nodig vervangen, werd de bandenspanning aangepast of werden de motorsettings gewijzigd. Dit proces werd ook hier doorgevoerd totdat het optimum voor de toepassingsgebieden en de heersende bedrijfsomstandigheden was bereikt. Nadat de praktijktesten succesvol waren afgerond, werden de vastgestelde waarden geanalyseerd en geëvalueerd door het DLG-testcentrum. De waarden van alle chauffeurs uit de varianten met en zonder Cemos voor trekkers werden vergeleken en gemiddeld berekend voor de algemene beoordeling.

claas cemos praktijktest DLG

Het resultaat: Cemos kon het dieselverbruik met maximaal 16,8 procent verminderen, en tegelijkertijd de capaciteit voor 80 procent van de bestuurders met 16,3 procent vergroten. Omgerekend naar 3000 gebruiksuren in de grondbewerking kan op basis van deze testwaarden een grote trekker met een dieselverbruik van 50 liter per uur zonder Cemos en 41,6 liter per uur met Cemos voor trekkers rekenkundig tot 25.200 liter diesel en tot 67.000 kilo CO2 besparen.

Geïnteresseerden kunnen online bepalen hoe groot het potentieel is in hun eigen bedrijf met de Cemos-calculator. Die is te vinden op https://www.claas.de/produkte/technologien/cemos-2020/kalkulator.

Cemos voor trekkers is als optie af fabriek beschikbaar voor de series Arion 500 CMatic, Arion 600 CMatic, Axion 800 CMatic en Axion 900 CMatic. In Grondig 10 van 2019 publiceerden we al een reportage van het effect van Cemos bij het ploegen. Het ploegen is in deze test niet meegenomen.