

Met 197 kW (265 pk) en een bedrijfsgewicht van 29.776 kilo vervangt de nieuwe D7-dozer de D7E. De machine is op veel punten nieuw, maar de grootste verandering is toch de hoge aandrijving. Volgens Cat geeft dat een comfortabeler rijgedrag en een betere balans. Dat laatste omdat de gewichtsverdeling hierdoor iets verandert, met meer gewicht aan de voorkant. Dat geeft een hogere indringingskracht en meer trekkracht. De D7 verplaatst volgens Cat tot acht procent meer materiaal per uur dan de D7E dankzij ongeveer zes procent meer gewicht, twaalf procent meer vermogen in combinatie met een tien procent groter blad. Net als de D6 en D8 T heeft de nieuwe D7 een volautomatische transmissie met vier versnellingen met gunstiger gekozen snelheden. De nieuwe cabine is vergelijkbaar met de nieuwe cabines op de D5 en de D6/D6 XE.

Er is meer binnenruimte, de luxere stoel kent meer aanpassingen, het bedieningscomfort is verbeterd en recht voor de machinist zitten twee 10-inch-touchscreens, die standaard worden gecombineerd met een achteruitkijkcamera. Slope Indicate zit nu standaard bij het Premium Display-pakket en de optie Attachment Ready Option (ARO) met ondersteuning is klaar voor gebruik, gebundeld met basisbladbediening en een nieuwe set ondersteuningsfuncties die op de achtergrond werken. Verder is er Cat Grade met Slope Assist dat basisondersteuning bij bladpositionering biedt zonder extra hardware of een GPS-signaal. De standaardoptie Attachment Ready Option biedt montagelocaties, beugels en hardware voor de installatie van elk merk nivelleersysteem en Blade Load Monitor geeft realtime feedback over stroom versus optimale bladbelasting om de bladcapaciteit te optimaliseren. De tweede generatie van Stable Blade werkt naadloos samen met de blade-invoer van de operator voor gladdere oppervlakken.

Traction Control vermindert automatisch de slip van de rupsbanden om tijd, brandstof en rupsslijtage te besparen en AutoCarry automatiseert het heffen van het blad om een consistente bladbelasting te behouden en het doorslippen van de rupsbanden te verminderen.
Standaard is Cat Grade geïntegreerd met 3D-toevoeging. Dit werkt sneller en nauwkeuriger zonder cilinders met positiemeting. Kleine antennes zijn geïntegreerd in het cabinedak en GPS-ontvangers zijn aan de binnenkant gemonteerd. Het 10-inch-scherm werkt als een smartphone. Het Android OS-platform maakt het mogelijk om aangepaste apps te installeren.