Case 651G wiellader

Case CE lanceert 651G Evolution-wiellader

Datum: 2 mei 2024
Laatst bijgewerkt: 2 mei 2024
Door: Gert Vreemann
Case Construction Equipment heeft zijn assortiment middelgrote wielladers uitgebreid met de geheel nieuwe 651G Evolution. Deze veertientons nieuwkomer komt tussen de 621G en de 721G in. Het nieuwe model is gebaseerd op de 621G, maar levert hogere prestaties dankzij verhoogde hydrauliekprestaties en standaard zwaardere assen in combinatie met een versterkt frame en een langere laadarm.
Case 651G wiellader

De 651G Evolution is een 14,0-14,5-tons machine die is uitgerust met dezelfde 128 kW (172 pk) sterke FPT N67-Stage V-zescilindermotor in combinatie met de 5-speed powershift-transmissie ProShift met lock-up of de 4-speed ZF Powershift met Intelligent Clutch Cut Off (ICCO) als de bestaande 621G. De 651G heeft standaard heavy duty-assen, leverbaar in verschillende configuraties met limited slip tot honderd procent sper. De standaard ZF-as met limited slip, leverbaar op de 612G, is niet leverbaar op de 651G. Het laadframe is ook langer en sterker, wat resulteert in een circa zeventien centimeter grotere uitstorthoogte. Het frame is hiervoor verzwaard met versterkte chassisdelen aan de voor- en achterkant.

Case 651G wiellader

De hydrauliekprestaties zijn verhoogd van 169 liter per minuut voor de 612G naar 188 liter per minuut voor de 651G. Case geeft een snellere cyclustijd voor laden, lossen en zakken op van 11,1 seconden, tegenover 12,3 seconden voor de 621G. Beide wielladers hebben standaard dezelfde (tweekuubs) bak. De maximum tipping load van de 651G is ongeveer een ton hoger en het maximum laadvermogen is bijna een halve ton hoger dan bij de 621G. De 651G is met een eigen gewicht van 14,5 ton voor de uitvoering met Z-kinematiek en snelkoppeling ongeveer anderhalve ton zwaarder dan de 621G. Daarmee is het met ongeveer dezelfde grootte en standaard dezelfde tweekuubs bak een serieus sterkere wiellader dan de 621G. De 721G is met zijn zwaardere 145 kW (175 pk) motor en grotere 2,7-kuubs bak een slag groter.

Case 651G wiellader

De 651G heeft verder natuurlijk de bekende kenmerken van de G-serie. Denk aan zaken als de motor met zijn FPT Hi-eSCR2-nabehandelingssysteem zonder EGR die is vrijgegeven voor HVO. De machine heeft een ruime cabine met een touchscreen-display met onder andere de mogelijkheid om voor de motor een vast toerental in te stellen en de mogelijkheid om de rijregeling automatisch in te schakelen bij een ingestelde snelheid. Verder heeft hij verstelbare elektro-hydraulische bedieningshendels, nieuwe vermogensmodi, configureerbare knoppen op de hoofdconsole en een geïntegreerd weegsysteem. Al deze informatie kan via het telematicaportaal Case SiteWatch automatisch naar het kantoor worden verzonden. Het nieuwe model is uitgerust met telematica, die mogelijk wordt gemaakt door een 4G SiteConnect-module. Die is toegankelijk via de nieuwe SiteManager-app, die beschikbaar is voor iOS- en Android-apparaten. Net als bij de G Evolution-serie zijn de van 500 naar 1000 uur verlengde service-intervallen ook van toepassing op de 651G.

En passant heeft Case CE bestaande 721G, 821G en 921G Evolution-modellen ook hogere kiplasten en bakstorthoogtes gegeven. Het merk biedt daarbij op alle modellen van de 651G tot de 921G een nieuwe reeks overslagbakken met een hogere capaciteit aan met gebogen zijranden en een opnieuw ontworpen bovenbescherming. Deze moeten zorgen voor grotere capaciteiten en een verbeterde bakindringing en beter lossen.